Saturday, December 28, 2013

Cabaran tingkatkan pendapatan kurangkan pembaziran tambah nilai penjimatan

Teks: Masayu Ahmad
sudah sedia boleh baca naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com

Rata-rata rakyat Malaysia sedang berusaha untuk menambah pendapatan, tekanan demi tekanan kenaikan harga barang. Ramai sudah mula keluar dari kepompong kehidupan 'zon selesa', sama ada lebih berhemah, mula merancang penjimatan dan mula menjana beberapa lagi sumber pendapatan.

Kesederhanaan
Bagi suri rumah sudah tentunya tempiasnya sama, tetapi bagi yang sudah biasa, ia alah bisa tegal biasa, tinggal lagi hanya tingkatkan lagi usaha.

1. Masak di rumah
2. Tingkatkan pendapatan ke dua, ke tiga
3. Berjimat
4. Menabung

Ada banyak lagi yang dikongsi pakar-pakar kewangan, saya akan kongsikan di sini juga ya. Kebetulan juga tahun 2014, saya juga memberi tumpuan kepada buku-buku kewangan dan akaun bisnes kecil. Insya-Allah.

Kehamilan ke 5
Saya masih menanti hari, pun begitu masih aktif lagi dengan tugas menulis seperti biasa. Banyak berkurung di bilik, sudah mula untuk manuskrip 2014. Insya-Allah, manakala kelas online masih berjalan seperti biasa.

Bagi yang mahu dan meyertai saya, bolehkah menjana pendapatan tanpa perlu keluar rumah? Ya, boleh saya sudah 4 tahun melakukannya. Manakala bisnes luar rumah, saya sudha agihkan kepada pembantu. Jadi sama, sahajakan tak perlu keluar rumah. Arahan kini boleh pelbagai, tak perlu kita bazirkan minyak dan tenaga.

Saya kategori ini
-minimakan aktiviti luar rumah jika tidak penting
-Mudahkan aktiviti yang mudah
-Selagi mana ia boleh menjana pendapatan, guna kesempatan online yang ada. Mudahnya kan kita hidup di zaman it berbanding mak-mak kita dahulu.

Kelas offline
-Kelas personal coaching akan bermula Mac, itu pun 4 hari sahaja seminggu, dan dari jam 9.30 hingga 11.30. Itu sahaja masa saya yang ada diperuntukkan, memandangkan bertalu mesej mahu juga kelas offline/ Memandangkan 'amanah ini'perlu juga saya kongsikan, maka dengan lapang hati saya buka kelas offline tersebut. Kalian boleh hubungi saya pn.masayu@gmail.com ya, untuk maklumat lanjut.

Kelas lain secara online masih lagi bersiaran.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas belajar iklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Kelas asas urus akaun bisnes wahm/soho

Keterangan lanjut ada di sini, http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin