Thursday, October 24, 2013

Mengenali pelanggan online

Teks: Masayu Ahmad
Sumber;http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com/


Mengenali pelanggan

Ok, baik bagi suri yang bekerja di rumah atau operasi bekerja di rumah. Terdapat beberapa pilihan produk dan servis.

1. Produk fizikal
2. Produk digital
3. Servis fizikal
4. Servis digital

Dalam konteks mengenali pelanggan, saya mahu menyentuh dalam bab ini mengenali pelanggan. Sebelum kita membuat perancangan menjual sesuai produk, sudah tentu kita perlu kenalpasti siapa sasaran pelanggan. Sama ada pelanggan tersebut perlu berjumpa secara fizikal atau secara maya sahaja.

Kebanyakan pemilik bisnes dari rumah, mempunyai kelebihan iaitu mengenali pelanggan melalui online tanpa batas. Sama ada ia secara langsung atau tidak langsung.

Bagaimana mengenali pelanggan secara tidak langsung. Contohnya komunikasi kita bersama pelanggan melalui kedai online, melalui blog dan juga melalui urusan jual beli.

Pelanggan baru
Pelanggan baru biasanya, pelanggan kali pertama urusniaga dengan kita. Sama ada kita akan terus bina hubungan dengan pelanggan tersebut atau sekali sahaj urusniaga.

Pelanggan di kalangan teman rapat atau saudara mara
Ini juga pelanggan. Mudah lagi melalui medan sosial seperti fb, sangat mudah untuk kita membina hubungan, mengekal hubungan seterusnya ada berlaku transaksi kewangan melalui produk dan servis yang kita tawarkan.

Pelanggan setia
Pelanggan ini kita jaga dan bina hubungan. Sama ada melalui hubungan komunikasi secara maya atau secara fizikal. Pun begitu, banyak kelebihan mempunyai pelanggan setia, kerana setiap kali ada produk atau promosi baru pelanggan ini setia membeli dan tidak pernah ketinggalan. Bina seberapa banyak pelanggan setia. Ia sangat penting untuk kelangsungan bisnes. Tambah dari masa ke semasa.

Pelanggan mudah diurus
Pelanggan sebegini tidak banyak kerenah, sekali tanya harga dan terus beli. Apabila ada masalah, diterangkan mudah faham dan mudah menerima respon dengan baik.

Pelanggan cerewet
Pelanggan sebegini dapat dikenalpasti seawal dia bertanyakan harga. Sama ada dia berwang atau sebaliknya. Minimakan dengan pelanggan sebegini, sekiranya lebih banyak emosi yang tidak berbaloi lupakan sahaja wangnya. Terus sedia dengan pelanggan yang mudah diurus dan mudah dalam urus niaga.

Pelanggan online
Nama pun bekerja dari rumah, sangat mudah untuk kita berinteraksi tanpa bertemu muka. Hanya perlu online, melalui gajet, hp, media sosial dan pelbagai cara. Banyak kelebihan melayan pelanggan online berbanding pelanggan bertemu secara fizikal.

Pelanggan fizikal
Ada sesetengah urusniaga memerlukan berjumap dengan pelanggan. Pun begitu terpulang kepada pemilik bisnes, sama ada perlu berjuma di sesuatu lokasi atau pejabat di rumah. Sekiranya perlu berjumpa di pejabat di rumah, pastikan perkara berkaitan keselamatan perlu diambil perhatian.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin