Sunday, June 9, 2013

Bisnes ini tidak glemer tetapi saya tekad



                                                    http://101ideabisnesmakanan.blogspot.com/
Tidak dinafikan walaupun tempahan yang diterima tidak pernah putus, tetapi saya juga mengalami beberapa masalah dalam membahagikan masa antara kerja pejabat saya dan perniagaan ini. Bebanan dan stress di tempat kerja kadang kala menjejaskan tumpuan saya untuk bergerak lebih pantas dalam perniagaan ini. 

Tambahan pula masa saya agak terhad. Saya dapat menumpukan pada perniagaan di sebelah petang sahaja, saya mengedarkan flyers di kedai-kedai berhampiran pejabat, di pejabat-pejabat dan sesiapa sahaja yang saya jumpa bagi memperkenalkan produk ini. Walaupun agak letih, tapi saya tetap bersabar. Terdapat juga ejekan dari rakan-rakan, mengatakan berniaga seperti ini tidak “glamour”. Tidak sesuai dengan status saya yang bekerja pejabat. Bagi mereka mungkin mengandaikan gaji yang saya terima adalah tinggi, tetapi hakikatnya saya perlu untuk menambah pendapatan kerana gaji yang diterima bukanlah setinggi seperti yang disangka. Ketika itu saya tidak mempunyai kereta. 


Jika terdapat tempahan dan pelanggan mahukan saya menghantar kek, saya terpaksa membawa kek menggunakan motosikal. Kadangkala kek terjatuh dan rosak, terpaksa saya gantikan dengan kek yang lain. Jika tempahan lebih dari dua biji, saya perlu berulang alik menghantar kek memandangkan pengangkutan yang ada pada ketika itu hanyalah motosikal. Kesusahan yang saya alami itulah yang menjadi pendorong dan pembakar semangat saya untuk berjaya. 


Saya mula mengorak langkah ke depan dengan menyewa tapak di bazar Ramadhan. Dengan pengalaman yang masih sedikit ketika itu, saya keraskan hati untuk bersaing dengan peniaga-peniaga lain yang lebih otai dan tentukan sudah ada pelanggan tetap. Produk saya hanya Kek Coklat Moist Kaw. Tidak disangka-sangka, setiap hari kek saya habis! Alhamdulillah sangat murah rezeki saya. Saya membuka peluang bagi mereka yang ingin menjadi agen jualan di kawasan masing-masing.
Baca lagi kisah usahawan ini dalam ebook 101 idea bisnes makanan

Saya mahu dapatkan harga promosi RM30 pre order (http://www.kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan



Ebook terbit secara rasmi 30 Jun 2013!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin