Monday, April 1, 2013

Wanita perlu kembali kepada fitrah-berada di rumah


Ulasan ebook super wahm super mom

Hasnita Syawal-Wartawan/penulisa majalah Pa & Ma

Syukur Alhamdulillah akhirnya saya berjaya menghabiskan membaca ebook yang penuh perkongsian ilmu ini. Bermula daripada muka surat pertama hingga terakhir saya rasa terbawa bersama dengan setiap kisah ibu-ibu yang berjaya menggalas kerjaya sebagai WAHM, SOHO dan sebagainya

Biarpun nama berbeza tetapi hakikatnya tugas adalah sama. Sejujurnya saya sendiri berasa cemburu dengan kelebihan yang dikecapi ibu-ibu bekerja dari rumah. Bahkan hakikatnya saya sendiri telah lama menyimpan hasrat tersebut, cuma masih tiada kekuatan untuk menggapainya.
Namun setelah mengetahui pengertian bekerja dari rumah, panduan, cabaran, halangan, dugaan, kemanisan dan kelebihan dapatlah saya membuat kesimpulan bahawa tiada jalan mudah untuk mencapai kejayaan namun ia bukan perkara yang mustahil asalkan kita tahu garis panduan yang betul seperti yang tercatat di dalam ebook ini.
Siapa kata tugas sebagai suri rumah yang bukan sahaja menguruskan rumah tangga bahkan ada yang memiliki perniagaan secara online satu tugas yang mudah? Mereka yang sudah menggalas tanggungjawab tersebut sahaja mengetahui susah senang bekerja dari rumah.
Jadi jangan pandang sebelah mata kepada wanita bergelar suri di rumah apatah lagi yang turut mempunyai kerjaya profesional seperti usahawan, penulis, penterjemah dan sebagainya lagi.
Justeru itu ebook ini amat disarankan kepada semua wanita yang bergelar ibu dan bakal ibu agar lebih berfikiran terbuka dan bercita-cita ntuk menguruskan rumah tangga dengan teratur, mengasuh sendiri anak-anak dan dalam masa yang sama tetap menyumbang kepada ekonomi negara.
Secara peribadi saya berasa isi kandungan ebook yang penuh informasi ini patut dimiliki oleh semua wanita sama ada yang bekerja di luar mahupun di rumah. Ia memberikan inspirasi, pengajaran dan garis panduan yang berguna untuk bergelar seorang WAHM.
Selari dengan perkembangan internet tanpa sempadan, saya rasa semua wanita boleh terus membuktikan kehebatan biarpun berpejabat di rumah. Dalam masa yang sama kejayaan yang dikecapi bukan sekadar di pejabat semata-mata tetapi kejayaan secara total apabila berjaya membesarkan anak-anak dengan air tangan sendiri. Itu yang lebih penting.
Bukankah seorang ibu itu guru pertama yang terbaik untuk anak-anak! Saya percaya jika anda wanita yang masih dalam dilema antara memilih kerjaya atau rumah tangga maka selepas membaca ebook ini, dengan izin Allah SWT anda dapat membuat keputusan lebih tenang dan tepat. In Shaa Allah.
Memetik kata-kata penulis, saya akui wanita patut kembali kepada fitrah sebagai pengurus rumah tangga yang hebat di rumah namun lebih berwawasan, bercita-cita tinggi dan mampu menjadi inspirasi kepada wanita lain.
Malahan senarai apa yang boleh dibuat oleh suri selepas memilih untuk berhenti bekerja dapat membantu mengurangkan stres sesetengah daripada kita dengan persoalan "apa saya nak buat lepas ni"?
Usah berlengah lagi duhai wanita, segera dapatkan ebook ini! Semoga selepas ini kita dapat mengurangkan pelbagai masalah berkaitan penjagaan anak-anak, masalah kesesakan jalan raya, masalah rumah tangga porak peranda dan seribu satu macam masalah lagi. Paling penting kita menjadi wanita yang disayangi oleh suami, anak-anak dan paling utama Allah SWT.
Ebook Super WAHM, Super Mom wajib dimiliki oleh semua wanita hebat di luar sana!



                                                  http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Ulasan 2-Fatin Farhana

Alhamdulillah,setelah selesai membaca ebookSuper Wahm Super Mom, pada hari ini 23/3/2013, sekali lagi saya memperolehi banyak ilmu baru, terutamanya dari segi maksud WAHM, SAHM, dan SOHO, yang saya tidak faham maknanya sebelum ini. Juga terdapat banyak nasihat, tips-tips berguna serta pengalaman hidup para ibu di luar sana.

Pengalaman hidup mematangkan kita, tidak kira pengalaman sendiri mahupun pengalaman orang lain, dapat juga kita jadikan panduan serta iktibar. Sangat berguna perkongsian yang dikongsikan oleh para ibu di dalam ebook ini, setiap manusia pasti akan melalui saat suka dan duka yang berbeza bagi setiap orang.

Maka, perkongsian terbuka sebegini dapat membuka mata masyarakat, khususnya kaum wanita, supaya mereka yang kebuntuan serta tiada arah tuju dan inginkan perubahan dalam hidup, lebih jelas dan memahami serta dapat dijadikan panduan kepada diri sendiri, daripada kisah hidup masyarakat yang terdapat dalam ebook Super Wahm Super Mom.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Antara petikan kata-kata daripada perkongsian cerita para ibu di dalam ebook yang menarik perhatian saya, dan menjadikannya sebagai panduan serta nasihat yang amat berguna, antaranya :-

"Tidak mempunyai majikan bukanlah bermakna saya tidak perlu berdisiplin. Tetapi bekerja sendiri memerlukan lebih disiplin daripada kerja-kerja lain yang ada, terutamanya bila kita memegang jawatan "SURIRUMAH SEPARUH MASA" dan "IBU SEPENUH MASA" dan "USAHAWAN"." - Norhanita Bahrom

Disiplin amat penting bagi saya, perancangan serta jadual perlu diatur dengan sebaik-baiknya, supaya kita dapat membahagikan masa untuk bisnes, keluarga dan diri sendiri. Itu yang paling penting, supaya segala urusan berjalan dengan lancar dan tidak terabai.



Saya amat suka petikan ini, "Ramai merasakan rugi kerana tidak bekerja makan gaji, membazir masa dan wang ringgit, belajar tinggi hingga ke peringkat ijazah tetapi duduk di rumah. Kepada kebanyakan orang mereka merasakan bekerja dari rumah itu sesuatu yang remeh dan lekeh. Sedangkan sebenarnya, masa dan tenaga yang diperah untuk menjayakan perniagaan itu adalah lebih berat berbanding bekerja makan gaji." - Farah Hafizah
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lagi petikan yang membina, "Banyak faktor yang menjadi penyebab kepada gagalnya sebuah perniagaan online. Kebanyakannya kerana tidak mampu memberi komitment kepada perniagaan yang dijalankan. Harus ingat, 'part-time' bukan bermaksud 'sambil-sambil' tapi mesti memperuntukan sebahagian daripada masa." - Siti Nurazlina Noh

Petikan kata-kata Puan Harlinda pula, "Bagi saya cabaran datang dari diri sendiri. Jika kita bijak mengurus masa dan berdisiplin, tiada masalah dan cabaran yang tak dapat diatasi. Tidak dinafikan bekerja di rumah sangat menuntut kesabaran dan kekuatan mental, fizikal dan jiwa yang kental. Ini kerana kita perlu menggalas tanggungjawab sebagai ibu dan memberi perhatian kepada anak-anak. Pada masa yang sama kita perlu FOKUS kepada perniagaan. Tetapi setiap cabaran tersebut boleh diatasi dengan syarat kita berdisiplin, sabar dan tidak merungut."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Terlampau banyak kata-kata yang menjadi peransang buat saya yang masih bujang dan baru dalam dunia yang serba mencabar ini, ingin dikongsikan lagi kata-kata yang indah daripada Puan Nadzura Sabri, "Lain orang lain dugaannya, lain orang juga lain cabarannya, setiap satu dugaannya pasti mahu menduga sejauh mana kita redha dengan ketentuannya, juga kita bersyukur dengan nikmatnya. Setiap dugaan pasti ada hikmah yang tersembunyi, tinggal tunggu masa untuk dicari dan digali dan dirasai rasa hikmah itu."

Usai membaca, saya sedikit tersentak berkaitan pengurusan masa, sebelum ini, saya agak serabut minda serta tidak terurus segala urusan. Alhamdulillah, ebook Super Wahm Super Mom ini telah pun menyedarkan saya tentang kesilapan kecil yang boleh dan perlu dibaiki segera, kerana masa itu emas. Tanpa perancangan masa yang betul, kita akan kerugian masa yang sangat berharga.

Sebelum saya mengakhiri entri kali ini, ada satu petikan dalam ebook Super Wahm Super Mom yang amat berkenan di hati ini,
            "Sifat masa tidak bertangguh, terus bergerak. Ia tidak berhenti rehat, tetapi terus-menerus berjalan dalam satu pusingan. Selesai satu pusingan, bergerak lagi. Tiada istilah penat, mahu berhenti."

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin