Tuesday, November 30, 2010

Azam baru, semangat baru, prestasi baru

Teks: Masayu Ahmad

Hari ini 1 Disember 2010. Masih ingat lagi malam penutup sebelum tahun baru, saya menulis semula ebook dan juga menyiapkan buku sulung pertama. Momentum sangat laju, dengan kapasiti 200 km sejam jika memandu kereta. Saya mahu momentum seperti itu.

Jadual saya sangat padat untuk penghujung tahun ini. Ada beberapa tugasan yang sudah tertunggak. Hari ini kembali mencanai idea dan gebukan semula semangat menyiapkan beberapa tugasan penting. Apabila hamil, saya suka membiarkan diri saya mengambil rehat yang cukup walau sebenarnya tugasan menimbun. Ya, kesihatan juga rezeki, orang di dalam perlu dijaga. Atas sebab itu alhamdulillah kandungan dengan izin Allah tiada apa-apa masalah. Itu juga dinamakan rezeki. Pada saya tidak guna saya terlalu mengejar-ngejar perkara yang diluar batas dan kemampuan diri, takut memberi kesan. Pun, begitu saya pasti ramai ibu diluar sana yang lebih hebat dalam mengimbangi segala tuntutan.

Sudah tamat masa bermain

Kanak-kank riang, insya-allah Hakim, Arif dan Aiman akan dihantar ke sekolah untuk separuh hari. Belum lagi mencari tempat. Akan diselesaikan selepas habis berpantang. Sudah habis masa bermain sepuas-puasnya dan sebebas-bebasnya. Jika ke tadika pun saya akan pastikan tidak menekan dan biar berada dalam keadaan belajar, meneroka dan bermain. Seronok yang mencerap, bukan belajar dengan penuh tekanan ;D.

Kehadiran seorang lagi bayi riang, masa saya perlu diagihkan sepenuhnya, untuk mengurus rumah tangga, suami, anak-anak, karier penulisan dan yang pasti misi X saya akan bermula 2011. Apa pun saya tetap akan menjadikannya realiti. Menulis yang terus sehingga mata saya terpejam, sama ada ebook atau buku, semuanya dalam senarai untuk disiapkan dan dilunaska. Ada yang sudah tertunggak. Tidak mengapa, selepas ini saya sedang mencari momentum dan perlu berlari menyiapkannya, jika penat saya berjalan, jika tidak mampu saya baring. Walau apa cara saya perlu selesaikan juga.

2011 dengan kehadiran orang baru dan azam baru untuk menulis karya-karya yang laris jualannya, bermanfaat untuk pembaca dan lebih ramai wanita kembali bekerja dari rumah. Saya? Akan kekal berada di rumah, kerana itulah tempat terbaik saya dan tiada tempat lain yang lebih indah melainkan di rumah sendiri.

Sepatutnya, 5 Disember saya perlu menghadiri majlis perkahwinan anak bekas majikan, Kumpulan Karangraf yang akan berlangsung di Depalma Hotel Shah Alam. Boleh berjumpa teman-teman lama, bos-bos lama dan beramah mesra dengan rakan seperjuangan. Namun rasanya tidak kesampaian, saya rasa dengan keadaan sekarang tidak mengizinkan. Mungkin jumpa di lain masa. Terima kasih atas jemputan. Saya melihat dari jauh sahaja.

3 comments:

kakyong said...

suka dgn semangat mas..
nak amik aura jugak... ;)

ComeyBelako said...

take a good care of urself ayu. jangan kerja teruk sangat ok. best of luck to you.

Masayu Ahmad said...

kak yong

amik lah seberapa banyak yang boleh

zura

terima kasih zura, tak ada lah teruk..guna pc n minda sahaja, tak ada lasak sangat ;D

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin