Friday, November 5, 2010

Zon khas untuk anak-anak- tip elak gangguan ketika bekerja

Teks: Masayu Ahmad

Ok, saya suka membaca teori dan mempraktik dengan cara berbeza. Banyak ibu iaitu suri rumah, wanita bekerja dari rumah yang mengadu tidak dapat fokus membuat kerja kerana gangguan anak-anak kecil. Ada beberapa artikel yang saya tulis dalam buku Jana RM Dari Rumah. Saya kongsikan lagi beberapa penemuan terbar saya, untuk mengelakkan anak-anak menganggu ketika bekerja. Jadi selepas ini, tiada alasan lagi bahawa kalian tidak mampu menangani anak-anak di rumah. Masa bersama anak-anak adalah rezeki yang patut digunakan sepenuhnya, kerana tidak ramai wanita bekerjaya berpeluang bersama anak-anak 24 jam, 7 hari dan 12 bulan. Syukuri dengan nikmat ini. Ok, mari kita telusuri beberapa panduan berikut, semoga bermanfaat.

Zon khas untuk anak-anak

Zon khas ini berupa bilik tidur, bilik permainan, bilik kreativiti. Jadikan bilik ini menyebabkan anak-anak suka dan kusyuk, sehingga tidak mahu keluar bilik.

Ok, dulu saya meletakkan barang-barang anak-anak satu bilik dengan bilik kerja saya. Ia sebenarnya satu suasana yang bagus juga, tetapi lama-kelamaan saya akui ia menganggu ketika saya sedang fokus bekerja.

Saya mula beralih bilik atas, dan kemudiannya melengkapkan bilik tersebut, sebuah komputer meja belajar kanak-kanak riang dan katil. Memang mujarab, ketiga-tiganya leka bermain sehinggalah merasa lapar. Apabila turun ke bawah sudah ada menu yang menanti. Jadi saya kekal fokus di ruang saya sendiri tanpa gangguan oleh kanak-kanak riang.

Pastikan anak-anak kenyang

Apabila anak-anak penat belajar, bermain dan apa sahaja, akan tiba masanya mencari makanan untuk dimakan. Tetapkan jadual makan yang sama setiap hari. Jadi apabila penat bermain, belajar, disuapkan nasi waktu tengahari (jam 12), kemuncaknya mereka akan menonton dan berada dalam situasi kekeyangan. Petang hari sudah ada menu minum petang. Sediakan awal dan mereka pasti tidak akan menganggu. Apabila kepenatan dan kekeyangan, proses menganggu adalah berada dalam keadaan terkawal.


Jarakkan bilik bekerja dengan bilik aktiviti anak-anak

Ruang mereka sekarang adalah di atas, manakala saya berada di bawah. Sayas sudah merasa aman kerana sudah tiada gangguan, hanya gangguang kecil yang masih boleh ditangani.

Simpan permainan dan keluarkan mengikut

Asingkan jenis permainan mengikut hari dan kreativiti. Contoh Isnin hari melukis (set A), hari Selasa membaca (Set B), membina kreativiti ( Set C), mainan bola sahaja (Set D), kereta (Set E)

Simpan jenis permainan dan agihkan dalam kotak berbeza. Keluarkan mengikut hari yang anda tentukan sendiri dan tanya kepada anak-anak apa aktiviti yang mereka mahu. Keluarkan satu kotak sahaja untuk sehari, selesai bermain disiplinkan anak-anak untuk menyimpan kembali. Jadi masalah mainan berselerak sudah selesai dan anda sendiri tidak pening kepala melihat rumah permainan bersepah-sepah dengan permainan si kecil.

http://www.janawangdirumah.com/

Salam kasih sayang, usahakan untuk mencari penyelesaiaan masalah bukan fokus kepada masalah. Selamat bercuti dan berhujung minggu.

3 comments:

kakyong said...

satu perkongsian yg baik.. tp rumah kami ni bilik semua dah penuh..
teringin nak buat bilik khas mainan anak2.. tp suami kata kena buang lemari buku saya ke stor..... huwaaaa... ade kah mcm tu...?

kdg2 anak2 bermain di bilik belakang, dimana lemari & rak buku/majalah saya di simpan.. x boleh biarkan depa main lama2 tanpa pengawasan.. pasti akan ade majalah lama yg jadi mangsa korban mereka... huhuu...

sudahnya anak2 akan bermain di hall @ ruang yg sama saya bekerja & kdg2 di laman, which masih dlm jangkauan mata saya...

kdg2 merasa sedikit aman utk bekerja 1-2 jam bila orgtua saya dtg & bawa cucu2 ke rumah depa... :D
walau tidak hari2, tp ade ruang utk fokus di situ... ;)

zailamohamad said...

setuju dengan kakyong, kadang-kadang faktor lokasi yang menjadi penghalang, rumah tak ada bilik yang sesuai untuk anak, pastu kalau ada pun kita pula yang risaukan mereka, hehehe..memacam dugaan juga kan.
tapi belum dicuba belum tahu so thanks for sharing;-)

Nik Ha said...

best tip ni.tq mas :)

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin