Friday, November 26, 2010

Nasi berlauk teh tarik

Teks: Masayu Ahmad

Tidur cukup, rehat pun cukup. Jadi pagi ini, bangun buatkan nasi berlauk gulai ikan tongkol kuning, nasi putih dan sambal cili untuk en.suami. Alhamdulillah hujung minggu yang tenang. Saya kembali membuka senarai kerja. Minggu lepas kesihatan yang agak merudum, selepas ada pembantu banyak betul ringan beban saya.

Hari ini maraton menyiapkan penulisan, susun semula senarai kerja, hantar email, bungkus buku dan, kemas bilik berpantang (sedikit sahaja lagi). Rasa tenang apabila dapat bekerja semula.

Ada beberapa beberapa barang lagi yang mahu saya beli untuk persiapan akhir

1. Nipple shield
Puting elastik tiruan bagi ibu-ibu yang mempunyai puting tenggelam. Insya-Allah kali ini saya tekad sungguh-sungguh untuk penyusuan ekslusif dua tahun. Walau apa cara sekalipun. Inilah peluangnya yang perlu saya ambil sebaik mungkin, kerana berada di rumah dapatlah memeluk dan menyusu anak dengan penuh kasih sayang. Jika sebelum ini kebanyakannya selalu sahaja out station selepas habis pantang. Juga puting ini sangat membantu daripada digigit bayi untuk melegelakkan luka. Saya mahu menikmati sesi penyusuan sepenuhnya.

3. Lada hitam
Lada hitam sudah ditumbuk dan siap-siap masukkan dalam bekas kecil. Jika di hospital ambil nasi sahaja dan lauk ikan bakar boleh bawa dari rumah.

4. Buah limau
Beli dua biji limau untuk bekal. Makan limau dahulu dan makan spirulina untuk memudahkan pelawasan. Barulah sarapan atau makan nasi.

5. Besen mandi. Yang ini juga belum ada. Besen sedia ada sudah berlubang ;D.

6. Mandia bayi. Ini juga belum beli.


7. Set bersalin HPA


Ok, bagi sesiapa yang ingin membeli, boleh tekan pada gambar di side bar. Tetapi saya akan guna satu persatu. Untuk bawa ke hospital, saya bawa minyak telon bayi, minyak barut, spirulina.

Minyak bayi
Gunakan pada bayi untuk senak, kembung perut, sering menangis pada waktu malam. Sapukan pada perut dan dada.


Minyak Barut

Gunakan minyak ini untuk mengelakkan kemasukan angin. Sapukan pada seluruh tubuh terutama di perut serta sendi-sendi yang lenguh.

Spirulina.

Digunakan untuk menghindari sembelit, memperbaiki penghadaman dan penyerapan. Spirulina juga bertindak sebagai pencuci kolon dan sekaligus mengeluarkan keracunan dalam badan. Selain itu, spirulina juga memberi tenaga. Amalkan 2 kapsul pada waktu pagi dan 2 kapsul pada waktu malam selepas makan.

Nota: Untuk tahun  depan saya akan menjadi kolumnis http://www.iluvislam.com/. Untuk penulisan kesihatan dan kecantikan. Insya-Allah blog itu akan kembali aktif dan lebih banyak idea segar dan menarik akan dikongsikan.

Nampaknya jadual kerja saya sudah penuh sepanjang 2011. Sekarang ini juga penuh, tetapi saya tidak mahu fikir, buat satu persatu.

Salam kasih sayang, selamat berhujung minggu.

http://www.masayuahmad.com/

2 comments:

Pija Madzlan said...

k.masa, semoga dapat menyusu sepenuhnya kali ni..amin

Masayu Ahmad said...

sitisifir

terima kasih, insya-allah kali ini penuh tekad, kerana sudah banyak kali gagal, kali ini tidak lagi

dahulu ilmu kurang, kali ini lebih bersedia

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin