Monday, November 22, 2010

Berdepan dengan pelbagai gelagat kanak-kanak riang

Teks: Masayu Ahmad

Aiman, batuknya sudah semakin ok. Dua hari ini memberi madu, untuk membung kahak di dalam badannya. Alhamdulillah masuk hari ke tiga selepas menggunakan madu, Aiman hari ini sudah sihat sepenuhnya. Aiman tidak suka makan antibiotik, nasib baik madu dia suka.

Aiman pagi dan malam asyik merengek dan mahu ibu, ibu, ibu. Tidur dengan ibu, mandi mahu ibu buat dan tidak boleh berenggang. Tetapi jika en.ayah sudah pulang, ringan sedikit. Aiman sudah beralih arah perhatian.

Arif

"Arif tak pandai."
"Arif tak larat."
"Arif demam."
"Ibu buat lah sendiri, Arif tak boleh." (ini cara Arif mahu menarik perhatian)

Hakim
"Ibu buat untuk Hakim."
"Ibu mandikan Hakim."

Ketiga-tiganya dalam sindrom menarik perhatian dan mahu bermanja-manja dengan kadar luar biasa.

Biasanya akan menangis-nangis.

Apa saya perlu lakukan.

1. Untuk tidak mudah naik angin, biarkan sahaja. Ini perkara biasa bagi anak-anak kecil.
2. Semuanya menggunakan taktik menangis dan menangis. Saya biarkan sahaja. Apabila reda, semuanya akan datang, berhenti menangis sendiri dan memohon maaf.

Ini ayat biasa yang akan kedengaran apabila ibu sudah tidak layan godaan menarik perhatian yang tidak berjaya.

"Ibu Hakim minta maaf, janji tak buat lagi."
"Bu, man tak maaf, man tak buat lagi.

Arif dia akan menangis sambil berkata.
"Arif minta maaf, janji tak buat lagi." Sambil mandi dan menangis. Capai sabun, bersihkan badan dan mula pakai baju.

Hah boleh pun. Ibu saja buat muka selamba. Kalau ibu naik angin, habis semua emosi konsisten tidak layan situasi yang sama setiap hari. Alah bisa tegal biasa. Masih mood memujuk-mujuk.

Ibu: Nanti ibu ke hospital, keluarkan baby dalam perut. Nanti duduk dengan kakak wani (anak saudara), jangan nangis. Nanti ibu balik.

Kanak-kanak riang: Tak boleh, nak ikut ibu pergi hospital.

Ibu: Sekejap aje, nanti ibu balik bawak baby.

Kanak-kanak riang: Tak boleh, nak ikut ibu jugak!

;D

3 comments:

mama nurins said...

macam sama aje situasi kita kak mas. my kids suka merajuk. minta attention. i always ignore. kesian pon ada, tp kalau dilayan....letih!

Syahida said...

Salam Mas,
dugaan ibu mengandung yang sedang menunggu hari.begitulah adatnya. Tapi nampaknya Mas cukup sabar berdepan karenah hero-hero tu. Selamat menyambut orang baru ye!

Masayu Ahmad said...

mama nurins

itulah kan, normal lah untuk anak-anak, jadi pandai-pandailah kita mengawal situasi

syahida

alhamdulilah setakt ini masih lagi boleh bersabar, harapnya juga mampu terus bersabar ;D

terima kasih atas ucapan

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin