Tuesday, November 16, 2010

Selamat Hari Raya Adiliadha

Teks: Masayu Ahmad


Sepatutnya semalam sudah bertolak balik ke Kelantan, atas sebab banyak faktor ini menyambut secara sederhana di Hulu Langat.

Satu hari semalam berada di klinik, kanak-kanak riang secara berjemaah demam. Saya juga menjalani rawatan ibu hamil seperti biasa. Semalam juga selepas scan, bayi sudah cukup tempoh untuk dilahirkan, maknanya sudah berada dalam tempoh 37 atau 38 minggu. Bayi sudah berada kedudukan yang betul dan sudah sampai masa untuk keluar. Doktor menjangkakan dua atau tiga minggu lagi. Ternyata benar perkiraan saya, memandangkan sudah rasa tidak selesa dalam keadaan sekarang. Juga jantina tidak diketahui, menyorok tidak mahu mendedahkan identiti. Punyalah saya sabar melihat di skrin, mendengar apa yang akan diluahkan doktor sama ada lelaki atau perempuan. Puas sudah dibelek dan ditelek, tak nampak juga.

"Tak apa lagi beberapa minggu u nak jumpa dia,". Kata doktor.

Tersengih sahaja saya. Aiseh saja je tau buat ibu tertanya-tanya. Kadangkala sakit-sakit suda terasa, cuma itu adalah normal.

Hari Raya pagi ini biasa-biasa sahaja. Tiada kuih-muih atau lauk pauk istimewa. Sudah banyak kali berkeadaan begini, sarat megandung dan menerima kedatangan Aidil Adha. Apa pun saya tetap bersyukur kerana sentiasa bersama en.kekanda dan kanak-kanak riang. Perjalanan jauh juga menyebabkan antara sebab saya kurang beriya untuk balik. Apa-apa sahaja boleh berlaku.

Ok, saya mahu tengok apa menu yang boleh saya sediakan di pagi raya. Selamat Menyambut Adil Adha walau di mana sahaja kalian berada.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin