Tuesday, June 14, 2011

Salam pagi penuh tenaga

Teks: Masayu Ahmad
Jam: 9.15 pagi
Tarikh: 15 Jun 2011

Selesai sudah lapan muka surat pagi ini, saya mahu selesaikan lapan lagi sebelum jam 12 tengahari. Saya mencuri masa sekejap, belum menjemur pakaian lagi.

Alhamdulillah,semangat berkobar-kobar mengejar matlamat awal tahun. Sekarang ini sudah pertengahan tahun. Saya tidak boleh lengahkan masa lagi. Mahu selesaikan apa yang sudah dirancang awal.

Menu pagi ini nasi goreng kampung, bersama teh o panas. Harapnya kalian juga sudah bersarapan sudah bekerja dengan tekun, memenuhi satu lagi hari menyelesaikan amanah.

Ok, mahu bergerak dahulu sebelum Arissa bangun. Doakan lebih banyak bab saya mampu selesaikan untuk hari ini. Insya-Allah.

3.45 minit petang

Sekarang jam seperti yang tertera di atas, tung tang tung tang barulah masu fasa ke tiga untuk hari ini. Arissa sudah lena dengan mok. Hakim dan Arif ada di ruang depan, Aiman juga masih lena. Saya usai mengambil Hakim jam 3 petang, barulah sesi makan tengahari. Dapatlah sekejap menikmati makanan dan ruang untuk diri sendiri.

Segar bugar keran setiap kali masuk solat, terus sahaja mandi. Jadi badan rasa bertenaga semula untuk menulis. Ada lagi empat muka surat untuk kuota buku X dan lagi 10 muka surat untuk buku Y.

Menu tengahari sup terung, ini resipi mertua. Hari ini giliran dia memasak. Seperti yang saya kongsikan pada entri terdahulu. Kami bergilir hari memasak. Tidak ada dalam jadual, tetapi rancang dalam minda saya, saya tahu mertua juga faham sendiri. Inilah kawalan minda saparuh sedar.

Ok, Hakim sudah berada pada trek. Dia sudah lancar membaca, jadi cukup setakat itu dahulu. Arif juga rajin mewarna tanpa disuruh-suruh. Jadi masa berbaki lima bulan 15 hari ini masanya untuk kembali saya fokus kerja saya. Tidak kisahlah Hakim dapat nombor satu atau tidak, kerana bukan mengejar persaingan, tetapi sentiasa bersaing dalam ilmu pengetahu. Faham ke maksud saya ini. Mudahnya kerana saya mahu fokus untuk separuh tahun ini. Tahun depan kita fikir lain. Ok, sekarang sdah 3.51 minit. Saya mahu sambung menulis lagi. Chow cin cau. ;D

2 comments:

Wan Anie said...

saya sentiasa datang mencari motivasi di sini....

terus maju Mas!

Masayu Ahmad said...

wan anie

terima kasih wan, kerana sentiasa singgah di sini, itu adalah sokongan moral buat saya ;D

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin