Monday, June 13, 2011

Apa motivasi pagi anda!

Teks: Masayu Ahmad

Jam sudah 9.03 pagi, makanya saya sudah selesai menulis awal pagi, menyusu dan menidurkan kembali Arissa, menjemur pakaian, sarapan dan mengemas dapur, menguruskan Hakim ke sekolah. Itu sahaja, apa pula rutin anda hanya ada dua situasi berikut:

Wanita bekerjaya

Bangun awal, menyiapkan diri, menyiapkan anak-anak, menghantar ke rumah pengasuh, nurseri, menghantar anak sekolah. Memecut laju sampai ke pejabat. Situasi awal pagi sangat berkait rapat dengan situasi anda apabila tiba ke pejabat. Barulah boleh bernafas semula dan mula menjalan tugas. Apa kaitan pagi dan motivasi, sama ada anda berada dalam keadaan lelah kerana melayan si kecil yang menumpahkan air, mengada-ngada mahu itu dan ini, buku sekolah anak tertinggal dan sebagainya.
Surirumah

Surirumah biasanya akan menyiapkan sarapan, menguruskan anak sekolah, dan apabila selesai semuanya akan kembali rutin mengemas rumah. Jika ada anak-anak kecil melayan mereka sebagaimana biasanya. Walaupun surirumah mempunyai masa yang lebih fleksibel dalam urusan harian, tetapi 7 hari seminggu 24 jam, tugasnya tetap berputar. Ia selesai, datang semula. Sinki penuh, sinki kosong, kain bertimbun, kain berbasuh, masak sarapan, tengahari dan malam. Untuk tidak jemu, surirumah perlu kreatif dalam mengendalikan urusan ini.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin