Sunday, February 27, 2011

Sehari bersama kanak-kanak riang

Teks: Masayu Ahmad
Foto: Google


Seawal jam 4 atau 5 pagi, Arissa akan mengejutkan saya. Perlu menyusu dahulu sebelum memulakan tugas yang lain. Bersambung menulis atau menyunting manuskrip. Usai Subuh saya akan kejutkan Hakim, biasanya dia akan bangun dan baring semula di sofa. Kemudian akan bergerak mandi sendiri. Jika tidak pun en.ayah yang akan uruskan. Keperluan baju, beg sekolah sudah tersedia. Hakim sudah biasa pakai baju, pakai bedak dan mengambil beg sekolah. Sebelum itu akan mencium tangan atuk, nenek dan saya. Berpagi-pagi akan dihantar ke sekolah dengan en.ayah. Setelah menghantar Hakim, en.ayah akan membawa satu plastik kuih untuk Aiman dan Arif.

Saya sama ada bersambung semula di dapur menyediakan sarapan. Ini rutin secara bergilir, biasanya hari saya masak, esok mertua, begitulah seterusnya. Ia tiada dalam jaduala, tetapi pandai-pandai lah saya membawa diri. Nanti menjadi menantu hantu pula ;P.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin