Tuesday, February 8, 2011

Puteriku Arissa memang kuat


Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google

Hari ini ada janji temu Arissa di klinik sebagaimana biasa. Alhamdulillah beratnya semakin konsisten naik, susu badan saya juga semakin banyak. Saya adalah ibu yang tidak berjaya menyusu penuh 2 tahun untuk Hakim, Arif dan Aiman. Bukan tidak berjaya sebenarnya, tetapi tiada matlamat dan kurang informasi, juga usaha yang kurang gigih.

Seawal belum hamil anak ke empat, tekad saya mahu menyusu Arissa penuh. Ingatkan semudah yang disangka. Arissa mengalami penurunan berat badan sebanyak 1 kg, selepas 2 minggu. Maksudnya teknik penyusuan dan saya sendiri masih kurang informasi. Walaupun banyak sudah digali.

Berada di wad selama 3 minggu (NICU Ampang), banyak ilmu baru saya dapat, alhamdulillah anakanda tersayang sudah mulai mengalami kenaikan berat secara positif. Hisapannya kuat, saya yang kategori mempunyai puting tenggelam. Ada beberapa perubahan dan insiden yang begitu mengujakan dan memberi semangat kepada saya sebagai ibu.

Arissa maksudnya azam dan yang kuat, memang bersemangat. Setiap kali ayah menyua susu cap botol, memberontak tidak mahu. Sama ada dia memuntahkan semula atau menolak terus puting botol. Seronok ibu melihat. Saya siang dan malam berkepit sahaja dengan Arissa, dengan harapan ransangan terus dari saya dan si puteri akan berterusan menghasilkan susu yang banyak.

Alhamdulillah, berat konsisten naik sejak keluar wad. Banyak mahu cerita peristiwa saya cerap dan dan ingin kongsi di sini selama di NICU. Simpan dulu ya, kalau dah sempat saya akan kongsikan satu persatu.

Semoga Arissa terus mengempeng bersama saya untuk perjalanan dua tahun penyusuan ekslusif. ;D

 Terima kasih ya Allah atas segala nikmat dan rahmat, ketenangan dan rezeki yang sentiasa cukup.

Salam kasih sayang,

http://masayuahmad.com/

3 comments:

Ely Hasrul said...

laa napa xckp kt NICU. nnti bila ade masa cite lah ok.. kiss Arissa ok!.. hepi breastfeeding.. 28hb nih sami genap 3tahun, berkira2 nk wean off tapi masih emo haha..

MamaYatie said...

semoga Allah permudahkan segala urusan..amin!

chaiyokk arissa!

Unknown said...

semoga mencapai sasaran 2 tahun Mas.. Insya Allah, pasti boleh.. aliya sudah hampir 2 tahun 7 bulan.. susah juga nak wean off ni.. hehehe...

3 minggu di nicu.. lama tu.. jika ade ruang.. berkongsi lah yer...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin