Sunday, February 27, 2011

Secangkir teh seberkas manuskrip

Teks: Masayu Ahmad
Foto: Google


Apa khabar suri sekelian. Moganya kekal cergas, bertenaga dan sentiasa bermotivasi. Gambar di atas adalah gambaran manuskrip. Langkah pertama menyusun judul-judul, langkah ke dua selepas dipersetujui editor saya akan membuat penyelidikan, lengkap susunan bab, akan bermula pengembaraan menulis, mengedit, menambah, membuang. Selesai menaip di komputer manuskrip mentah akan saya print. Ia biasa setebal 180 hingga 200 muka surat.

Bermula semula sesi penyuntingan bab demi bab. Satu klip hitam seperti contoh gambar untuk satu manuskrip. Biasanya manuskrip mentah masih lagi ada proses penambahbaikan, sama ada, ada bab yang dibuang, perlu tambah bab atau dibuang bahagian yang tidak diperlukan.

Penyuntingan perlu dibuat banyak kali, peka dengan kesalahana. Bab kata kami baca sampai lebam untuk menyucikan hasil penulisan. Barulah di print lagi untuk diberikan kepada editor. Selepas proses penyuntingan dilakukan pihak editorial, kemudian beralih kepada tugas grafik artis untuk membuat atur letak, kemudiannya membuat cover, sesudah atur letak (pay out) selesai, ia akan di print lagi dan kemudian akan dihantar semula kepada penulis untuk sesi penyuntingan sekali lagi. Pada masa ini juga akan dilakukan contoh cover muka depan dan juga lain-lain tambahan.

Sebelum ia ke pasaran menjumpai pembaca banyak proses lai lagi, iaitu urusan percetakan, urusan di dalam stor, dan agihan ke kedai-kedai buku. Setelah dicetak, perkara pertama yang saya lakukan ialah, membaca semula dan mencari kesalahan ejaan. Untuk buku Jana RM Dari Rumah saya masih membaca dan menyunting, untuk dibuat penambahbaikan pada masa hadapan.

Saya tidak sabar untuk berkongsi manuskrip baru. Tetapi perlu sabar, sekiranya sudah ada proses lay out barulah boleh dikongsi. Selagi belum berada di tangan editor, tidak boleh bertelur sebiji riuh sekampung lagi. Apa pun tugas saya, terus menulis dan berkongsi apa sahaja yang bermanfaat.

Salam kasih sayang

http://www.masayuahmad.com/ -laman web rasmi
http://www.masayuahmad.blogspot.com/- panduan kesihatan dan kecantikan
http://www.naufalsayang.blogspot.com/- panduan bekerja di rumah (wahm, sahm, soho)
http://www.janawangdirumah/ -panduan bekerja di rumah untuk wanita (lelaki pun boleh juga)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin