Thursday, October 18, 2012

Tips belajar bermain-untuk anak-anak wahm, soho

Teks: Masayu Ahmad

Pagi yang tenang, hujan masih turun, suasana redup dan segar sekali. Hari ini Jumaat, semua bercuti. Hujung minggu dan awal permulaan musim tengkujuh dan juga cuti sekolah. Saya? Masih bersama deretan tugas seperti biasa.

Ubah suasana segar

Saya sedang ubahsuai semula soho, beri mood segar dan suasana ceria untuk anak-anak. Apabila musim cuti banyak aktiviti perlu dibuat agar anak-anka tidak bosan. Saya guna pendekatan apa yang mereka suka bukan saya suka.

Ok, saya sudah dapat beberapa idea untuk ubahsuai, ia masih mengekalkan bajet ciput/minima iaitu guna apa yang ada dan tambah apa yang murah dan masih guna sentuhan segar atau baru. Tidak perlu buang duit untuk beli perabot baru.

Pembelajaran interaktif

Bukan kerana saya menjual, tetapi manfaat yang saya mahu kongsi. Sejak ada e-iqra hakim dan arif sudah mula dan kurang aktif dengan game di internet. Kalua balik sekolah terus masuk bilik dan dengar/main e-iqra. Ia satu teknik pembeljaran warna warni sama sepert belajar www.starfall.com ia seperti itu. Cuma manfaatnya adalah anak-anak mendapat pendedahan lebih awal mudah belajar quran dan tajwid, ada soalan dan kaedah jawab yang seronok, bergambar dan warn warni. Ada masa kelak memang saya mahu siapkan video anak-anak sendiri ya. Bersabar, e-iqra pelaburan paling baik untuk ulangkaji quran dan tajwid. Ia bukan sekadar untuk anak-anak tetapi seisi keluarga juga.

Tema warna
Tema warna pilihan saya, adalah biru dan pink. Ia untuk 3 kanak-kanak lelaki dan seorang bayi perempuan. Nanti saya akan kongsi sebelum dan selepas ubahsuai. Apabila bekerja dari rumah, bukan sekadar kita, anak-anak juga mahukan ruang mereka yang santai dan seronok.






No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin