Tuesday, October 9, 2012

Kematian dan huru hara kiamat


Teks: Masayu Ahmad

Sudah lama tidak membebel di  sini, semalam ketika sibuk menyusun buku dan kemaskini buku-buku di web dan kedai online. Saya menarik dua buah buku huru hara hari kiamat, satu terbitan al-hidayah dan satu lagi terbitan pts.

Terpaku juga di meja kerja, satu helai demi satu helai, walau kita tidak menjangka kematian bila, dan bila juga kiamat, tetapi amat pasti ia akan berlaku. Cuma saat ini merasakan sangat merasakan jika Allah tarik nikmat umur yang ada, saya memang sangat cetek bekalan. Aduhai, aduhai, jadi saya letakkan buku-buku hari kiamat, alam kubur di atas meja. Ingat untuk saya setiap hari.

Buat yang terbaik segera selesaikan

Ada atau kita pernah baca, bekerja seolah-olah mahu hidup lama dan beribadah seperti sudah mahu meninggal. Ramainya kita bekerja seperti tak mahu mati, rasa seronok mengejar dan lupa akan kematian di hujung tanduk sahaja sebenarnya. Saya tujukan ini kepada diri sendiri, betapa sangat sedikit persediaan kita kematian menjemput.




No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin