Monday, June 6, 2011

15 alasan popular untuk SOHO

Memang ya, semua orang mahu senang, mudah, fleksibel.


1. Bangun pagi tidak perlu sesak menempuh jalan raya yang sesak.

2. Jika ada pilihan, pilih mana-mana lokasi luar bandar untuk SOHO, tidak semestinya berada di bandar.

3. Jadual kerja fleksibel, mana-mana, bila-bila, ubah mana yang dahulu dan tidak perlu.

4. Tidak ada kerenah birokrasi, tiada mesyuarat yang tidak perlu.

5. Pilih jenis bisnes yang daripada hobi dan minat yang berpotensi untuk diusahakan.

6. Memiliki pejabat dengan dekorasi citarasa sendiri. Mahu besar dengan kelengkapa yang bagaimana, tepuk dada tanya selera.

7. Boleh sahaja menghantar anak-anak separuh hari di taska, separuh hari lagi bersama anda. Waktu pagi fokuskan untuk bekerja terlebih dahulu.

8. Bagi yang mempunyai anak kecil tidak lagi risau, tentang pembantu rumah, boleh upah pembantu yang datang siang hari sahaja. Jadi anda boleh memantau anak-anak dan juga pembantu.

9. Tidak lagi buru-buru mengejar masa waktu pagi menghantar anak A ke rumah pengasuh, B ke sekolah rendah, C ke sekolah menengah.

10. Buat jadual fleksibel merangkumi urusan kerja (SOHO) jadual keluarga iaitu termasuk jadual sekolah anak-anak.

11. Mudah memantau dan menjaga ibu bapa yang semakin uzur dan memerlukan perhatian dan kasih sayang (saya lah tu ;P).

12. Pilih destinasi lokasi tempat tinggal jauh dari kota, pinggir bandar atau mana sahaja pilihan untuk membesarkan anak. Anda tidak terperangkap jalan sesak 12 jam pemanduan ketika musim cuti sekolah dan musim perayaan.

13. Masa cuti kita cuti, masa orang lain bekerja kita sudah ke sana- kesini tempat pilihan sendiri. Tiada lagi perlu cuti panjang, pilih cuti khusus sahaja jika mahu. (saya jugalah itu ;P)

14. Jika mahu cuti, cuti sahajalah, jika mahu kerja, mula kerja berganda-ganda mengikut matlamat dan kemampuan sendiri. Ganjaran anda sendiri yang dapat.

15. Apabila bekerja sendiri, gaji sendiir, usaha sendiri, jadi masa yang digunakan adalah berbaloi-baloi walaupun kerja hingga lewat malam.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin