Sunday, September 19, 2010

Apa yang membuatkan saya teruja

Teks: Masayu Ahmad

Saya gemar akan suasana kampung, membaca kisah anak-anak hingusan yang masih berada dalam suasana kekampunga. Ia realiti dalam suasana sebenar. Becak air tanah yang bercampur selut, anak-anak nelayan yang berlari dengan kain pelikat di tepi pantai. Orang-orang ta gigih bertani dalam suasana panas terik mentari.

Cerita-cerita lama, makanan cara orang lama, kisah ikan sepat dan tali air. Kisah budu dan ikan budu. Kisah pulut pagi dan ubi kayu rebus bersama kopi o. Penulis seperti Fatimah Busu, A. Samad Said adalah antara barisan penulis lama yang selalu saya suka akan karya mereka.

Minda saya akan kembali meneroka suasana kampung, air hujang jatuh menimpa atap zink, kanak-kanak bermain air hujan, raya yang sederhana dengan sehelai pakaian sahaja.

Masa sudah berubah, cara dan budaya juga berubah. Jika mahu kembali kepada cara lama sangat suka mengulit karya lama.;D Apa yang saya melalut, saya mahu kembali kepada cara lama dengan tradisi yang tidak masih berubah, tetapi pemodenan yang tidak dikabus dengan kebendaan semata.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin