Friday, November 1, 2013

Surirumah tradisi vs surirumah online

Alhamdulillah, dapat menikmati nasi lemak mok doh pagi ini. Kedai mok doh ini ada dalam rangkuman kisah saya masa kecil. Kini Kak Ani, anok mok doh yang menguruskan kedai dibantu anak lelakinya. Sudah masuk generasi ke tiga.

Tetapi rasa nasi lemaknya masih juga sama seperti dulu, antara yang lain, jika musim bulan puasa, terkenal dengan akok kedut mok doh, juga roti gorengnya yang gebu. 

Nota inspirasi.
Salah satu cara untuk kita kekal dalam memilih kerja atau bisnes dari rumah ialah, pilih keutamaan berdasarkan minat, latarbelakang dan juga pendidikan. Ini paling asas untuk mengekalkan 'momentum' ketika di bawah dan ketika di atas. Juga sangat penting ketika proses mendaki. Jangan kerana ikut-ikutan, itu yang banyak berlaku, sertai itu dan ini, tetapi tidak jadi.

Baca naskah ini www.janawangdirumah.com


Di atas adalah kisah mok doh usahawan tradisi, ia membina kepercayaan pelanggan sekian lama. Bagaimana pula suri yang baru bermula, ini pula suri rumah moden versi online.

Ini selalu menjadi kekeliruan usahawan online, terutama suri rumah. Ini sesuai bagi yang baru mula.

1. Apabila ada bakal pelanggan mahu, barang itu dihantar ke tempat sekian-sekian. Sangat perlu suri memasukkan kos, termasuk kos penghantaran. Jangan sekadar barang seciput untungnya RM2, tetapi mahu COD juga. Ia tidak berbaloi.

2. Apabila mengusahakan bisnes 'dropship'. Bakal pelanggan akan tanya.
Dimana kedai puan?
Jawab sahaja, kedai ini operasi secara online sahaja.

3. Rekod. Keterujaan menjual juga menyebabkan ada usahawan suri yang membenarkan hutang. Ingat ini, tidak ada pembayaran, maknanya tidak ada barang. Barang akan dikeluarkan dari stok, apabila sudah berlaku transaksi, dan sudah ada bukti pembayaran. Ada banyak kes, pelanggan yang kata sudah bayar tetapi tidak ada bukti transaksi.
Mungkin hanya kes-kes tertentu sahaja, contoh pelanggan setia yang kita sudah tahu kejujurannya. Tetapi rekod dan bukti pembayaran itu sangat penting.
Sumber: Ebook 101 Idea Home-Based Bisnes.
Dapatkan naskah ini, http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com/

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin