Saturday, September 22, 2012

Usir stress apabila bersama anak kecil-tips wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad


Banyak kali apabila berada dalam kumpulan ibu-ibu yang mahu mencari peluang bekerja dari rumah ini adalah keluhan dan perkongsian mereka.

-Bagaimana persediaan bekerja dari rumah bersama anak-anak kecil usia lingkingan 2 bulan hingga 10 tahun?

-Bagaimana bahagi masa antara bekerja dan jaga anak?

-Bagaiman urus pelanggan dan pada masa yang sama anak-anak minta perhatian?

Strategi satu, jangan sesekali buat!

1. Ketika pelanggan meminta harga, anda mengatakan nanti dulu mahu menyusu anak. Tidak semua pelanggan memahami situasi sebenar kalian berada di rumah. Hanya mereka yang bekerja dari rumah sahaja yang faham situasi ini. Untuk mengekalkan urusniaga dan khidmat pelangga, tukar ayat, ok puan saya akan segera maklumkan harga, atau ok puan saya akan hubungi segera. Atau tidak menjawab terus jawapan tersebut, dan lima minit kemudian jawab semula dengan keadaan baik. Fokus kepada jawapan atau pertanyaan pelanggan bukannya masalah 'semasa bersam anak-anak'

"Puan anak saya nak berak, kejap ya..";P

Strategi dua, rai anak-anak, sangat perlu!

2. Jangan stress apabila anak-anak pandai dan mengambil kesempatan. Kembali kepada niat asal untuk bekerja dari rumah. Disebabkan ralit bekerja kalian lupa pula tanggungjawab sebenar berada di rumah. Mula rasa stress apabila kerja banyak dan anak-anak mula merengek, menangis, lapar dan sebagainya.

Sediakan satu ruang untuk anak-anak bermain dan belajar, apabila anda bekerja di ruang anda dan anak-anak ada juga ruang untuk mereka. Lama-kelamaan mereka faham ibu mereka sedang bekerja dan mereka juga asyik dengan ruang mereka. Susun dan pilih masa bekerja ketika waktu yang lapang awal pagi sebelum anak bangun dan ketika anak tidur dan sebagainya. Kita yang pilih dan tentukan masa dan jenis kesesuain agihan masa yang yang fleksibel.




No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin