Sunday, September 23, 2012

Periksa Baki Bank Masa


Sumber buku: Teknik terhebat bereskan kerja

Bayangkan yang kita mempunyai akaun bank yang dikreditkan RM86,400 pada setiap pagi. Setiap malam pula pihak bank akan mengambil semula walau berapa pun baki yang gagal dibelanjakan sepanjang hari itu. Tiada yang dapat dibawa ke hadapan ataupun dipindahkan. Apa yang kita akan lakukan? Sudah pasti saya akan cuba gunakan setiap sen yang ada, begitu juga pembaca.

Kita memang mempunyau sebuah akaun bank di 'Bank Masa'. Setiap pagi, 86,400 saat dikreditkan ke akaun kita. Setiap malam, walau berapa pun bahagian yang gagal dilaburkan bagi tujuan yang baik akan diambil oleh bank.

Sekiranya kita gagal menggunakan deposit harian, yang rugi adalah kita. Tiada jalan berpatah balik. Kita perlu gunakan deposit ini dengan berhemah supaya beroleh daripadanya kejayaan bisnes, kesihatan dan kebahagian yang melimpah ruah. Gunakannya bagi menyelesaikan banyak perkara.

Masa berjalan dan kita perlu manfaatkan setiap saat yang kita ada. Nilai masa boleh diukur dalm unit berikut:

-Nilai setahun. Bagi mengenal nilai setahun, tanya pelajar yang gagal mendapat gred yang baik.

-Nilai sebulan. Tanya ibu yang melahirkan anak pra matang.

-Nilai seminggu. Tanya orang yang menyunting akhbar mingguan.

"Masa depan adalah sesuatu yang setiap orang dapat mencapainya pada kadar enam puluh minit sejam, apa sahaja yang dia lakukan, walau siapa pun dia." C.S. Lewis, penulis Inggeris.

"Engkau sungguh-sungguh cintakan kehidupan? Oleh itu, jangan bazirkan masa, kerana hidup ini berharga." Benjamin Franklin (1706-1790), Bapa Pengasas USA.

Beli di sini klik di bawah
Semenanjung RM14
Sabah Sarawak RM16
+RM5 pos ekspres

RM40+rehal RM10+pos skynetRM10= RM60

Klik di sini ya 


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin