Monday, September 24, 2012

Tips sihat untuk ibu sibuk-wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad

Kekal cergas bertenaga buat wahm atau usahawan yang sibuk
Alhamdulillah untuk hari ini, cergas, cergas dan cergas untuk banyak tugas.

1. Sarapan berat dan sihat

Untuk pagi selalunya saya terus ambil berat, selalu minum susu kambing dan nasi. Berat ambil nasi tapi tak apa tengahari dah tak ambil, biasanya dalam terkejar-kejar tu saya makan kurma badam. Buat alas sementara sibuk dengan tugasan.

2. Rancang dan urus

Bekerja sendiri, tiga kali ganda sibuk, setiap masa bergerak sangat penting, dan banyak urusan penting perlu diselesaikan terutama awal pagi. Jadual bekerja biasanya sudah dibuat seminggu, dan lakukan rutin yang sama setiap hari dan ia sangat memudahkan.

3. Minta bantuan suami.

Sebabnya tidak ada pembantu rumah, dengan anak kecil 4 orang, warga emas tiga orang, jadi saya perlu dan sangat memerlukan toleransi suami. Sesi pagi kini suami yang uruskan anak-anak sekolah. Hakim disiapkan sepenuhnya oleh ayah mereka. Sesudah saya mandikan Arif dan Aiman, dua beradik ini juga dihantar ayah. Tinggal sahaja Arissa masih boleh menyusu sambil saya menyempurnakan tugasan jam 7.30 hingga 10.00. Sangat penting libatkan suami dalam perbincangan dan dari awal maklumkan tugasan kita. Bekerja dari rumah bunyinya nampak indah, ia tidak indah jika tidak bijak merancang urusan rumahtangga dan bisnes serentak. Jadi rancang dan urus dengan baik dan masukkan sekali suami dalam apa-apa urusan. Jadi dia akan lebih memahami dan turut sama membantu.

4.Toleransi keluarga untuk kurangkan stress
Maklumkan dari awal kita bekerja, tetapi boleh bawa kerja dari rumah. Di sinilah ramai yang ambil kesempatan tugas kita. Jadi kita sendiri yang perlu bijak menangani situasi ini. Apabila ipar duai berkumpul, ambil kesempatan bercerita kerja kita yang baru. Jangan terus bagitahu sudah berhenti kerja, dari masa ke semasa bercerita, tetapi jangan cerita keseluruhan. Jangan berkongsi ketika bersembang ramai-ramai, tetapi ketika berdua-duan. Contohnya ketika ipar A pulang bercuti sambil memasak sambil bersembang dan masukkan situais kerja kita. Ipar B pula pulang hujung minggu. Bagi yang sukar memahami jangan terus berkongsi, tengok masa, kesesuaian dan penerimaan. Alhamdulillah saya sendiri mempunyai keluarga dan ipar duai yang sudah faham situasi kerja dari rumah. Tetapi mertua masih tidak tahu, kerana saya fikir wanita surirumah tradisional sukar sedikit untuk faham dan terima situasi ini.

Buku wajib baca untuk wahm, sahm, soho yang baru nak bermula


                                                   Klik untuk beli-http://www.facebook.com/photo.php?fbid=430917396930873&set=a.430835156939097.91614.325713544117926&type=3&theater





No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin