Saturday, October 24, 2009

Jam 1 pagi hingga 5 pagi di wad kecemasan 251009

Teks: Masayu Ahmad

Petang Sabtu selepas pulang dari melawat biras di Klang kami bertolak pulang selepas maghrib. Hakim masih lagi kelihatan cergas dan aktif. Tetapi sudah ada batuk-batuk kecil kedengaran.

Singgah sebentar mengisi perut, tomyam, udang tepung dan telur dadar. Hakim masih berselera makan. Hakim sudah ada bunyi-bunyi yang kurang menyenangkan.

Sampai di rumah, agaknya semua keletihan Hakim terus tidur. Jam 1 pagi sudah bunyi batuk. Kedengaran seperti kong…kong…kong. Dadanya berombak sempit.

Kami sudah bingkas bangun, mencari pelega (inhaler) penghidap asma. Masih tidak berkesan. Muntah mengeluarkan cair kahak tidak henti-henti. Naluri saya tidak puas hati, mahu segera ke hospital.

Sudah lama sebenarnya Hakim tidak diserang Asma. Hampir setahun, sejak saya berada di rumah.

Mulanya takut juga mahu memandu jam 1 pagi. Kereta masih ada lalu lalang. Maklumlah laluan Bukit Langat malam-malam begini. Selepas itu saya bertekad semula mahu bawa Hakim, sebelum itu suruh en.suami pergi. Kemudiannya berubah keputusan. Rupanya jalan masih meriah, malam minggu puncak Bukit Langat ( Look Out Point), laluan pintas dari Ampang ke Hulu Langat Sungai Congkat masih penuh dengan muda-mudi yang menikmati pemandangan di puncak bukit.

Bukan tidak biasa sebenarnya, bawa anak-anak pergi wad kecemasan malam-malam buta. Pernah juga bawa dalam hujan renyai-renyai bawa si kecil Aiman. Masa tu Hakim sudah ada di hospital. En. Suami temankan Hakim di hospital. Saya pulang melihat si kecil di rumah. Bertukar giliran. Disebabkan saya berada seminggu di Hospital, Aiman demam rindu, sampaikan kena tahan wad. Nasib baik satu bilik, katil sebelah-menyebelah.

Ok. Kita sambung cerita malam tadi. Kami tiba di wad kecemasan. Pembantu perubatan, tanpa banyak soal terus membawa Hakim mendapatkan nebulizer. Di situ sudah ada seorang nenek juga kepenatan kerana semput.

Kali ini agak mudah, Hakim sudah besar hanya memakai sahaja corong sebagaimana pernah dipakainya. Selepas 20 minit sudah nampak lega. Bagi lagi nebulizer untuk kali ke-dua.

Seorang doktor perempuan datang memeriksa. Memberitahu, nampak gaya Hakim kena tahan wad. Naluri saya, tidak perlu tahan wad masih boleh diberi rawatan di rumah. Memang betul selepas x-ray, doktor beri ubat.

Biasanya saya sudah boleh mengagak dari awal sama ada Hakim akan kena tahan wad atau tidak. Sudah banyak kali situasi masuk wad, jadi jangkaann saya memang betul. Naluri ibu, mungkin.

Alasan lain dalam kepala ketika itu, siapa pula nak menjaga dua orang lagi kanak-kanak riang di rumah. Jadinya selepas selesai, Hakim nampak sudah lega dan boleh berborak-borak. Matanya kembali bunting (celik), melihat panorama jalan raya. Orang sakit yang segar-bugar bila keluar bersiar-siar. Kami tiba di rumah jam 5 pagi.

4 comments:

maya amir said...

ohww..harap cepat sembuh.. anyway thanks for yr advice kat my blog..

Masayu Ahmad said...

fauzi-maya

sudah hampir sembuh

apapun, jgn putus asa ya,,
chaiyok!2

Ely Hasrul said...

oh hakim.. siannye.. cpt baik ok..

Masayu Ahmad said...

Ely

sudah sembuh..aktiviti melasak sudah bermula semula

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin