Monday, September 15, 2014

Gembirakan hati pelanggan


Gembirakan hati pelanggan
-jawab dengan baik, bahasa yang baik
-jawab dengan cepat, respon yang pantas
3. Minta maaf
Tidak ada satu pun kurang sekiranya kita meminta maaf. Maaf lambat respon, maaf barang tidak ada stok, maaf kerana ada kekurangan. Ia adalah satu lagi sisi yang baik kita berhemah dengan pelanggan.

Contoh biasa adalah barang yang dihantar rosak, barang tidak ada stok dan juga barang yang dihantar lambat sampai. Nyatakan situasi yang berlaku.


4.Layanan yang wajar, keterangan yang jelas
Setiap pelanggan yang bertanya maksudnya sudah ada minat untuk mengetahui dengan jelas tentang produk dan perkhidmatan. Pelanggan dan bakal pelanggan wajar mendapat penjelasan dan keterangan yang jelas, sebelum mereka membuat keputusan untuk membeli.

5. Harga yang mampu dibayar pelanggan
Adakah produk yang kita tawarkan itu adalah berbaloi dengan bayaran yang diberikan pelanggan. Pelanggan yang berpuashati mereka bukan sahaja melihat kepada kualiti tetapi bayaran itu adalah mampu dibayar.

6.Penghantaran yang cepat, jika rosak, lambat maklumkan sebab.
Semakin cepat barang diperolehi, semakin tinggi kepuasa pelanggan. Maklumkan segera status penghantaran sebaik sahaja pembayaran dilakukan.

7.Khidmat susulan, minta respon
Selepas pelanggan membuat pembelian, buat satu tempoh. Kemudian hubungi semula bertanya khabar. Sambil itu tanya apa respon beliau selepas menggunakan produk/servis. Jika positif ucapkan terima kasih atas pandang. Sekiranya negatif terima dengan hati terbuka, belajar dari kesilapan dan buat penambahbaikan secara berterusan.

8. Buah Hati
Jadikan pelanggan sebagai buah hati. Setiap kali pembelian, ucapkan terima kasih kerana membeli dan mendapatkan produk/perkhidmatan. Sesekali beri hadiah percuma, pos percuma atau apa sahaja. Pelanggan yang gembira sudah tentu setia.

Sumber: Ebook Rahsia Khidmat Pelanggan Online.
Ebook ini sangat asas untuk usahawan suri yang baru mengenal urusniaga online.

Baca dahulu naskah wajib ini www.janawangdirumah.com
-sama ada mahu jana pendapatan secara sambilan
-sama ada merancang untuk kerja dari rumah
- sama ada merancang bisnes dari rumah sepenuh masa

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin