Tuesday, July 27, 2010

Persediaan bekerja dari rumah

Rujukan: Muka Surat, 93 dan 94, buku Jana RM Dari Rumah
Oleh: Masayu AHmad
Sebelum bertekad untuk berhenti kerja dan memulakan usaha dari rumah, beberapa persediaan perlu dilakukan sebelum menghantar notis berhenti kerja. Anda perlu jelas apa perancanan karier seterusnya. Sama ada perancangan karier atau bermula sebagai usahawan. Bayangkan situasi begini:

  • Seorang yang sudah menerima tempahan kateriing majlis perkahwinan, perlu membuat persediaan beberapa bulan sebelum majlis berlangsung.

  • Seorang eksekutif perlu membuat persediaan beberapa hari sebelum hadir mesyuarat dan terlibat dalam sesi pembentangan.

  • Pelajar unibersiti yang baru tamat pengajian, seharusnya melengkapkan diri dengan persediaan sebelum memohon pekerjaan dan menyediakan resume yang lengkap. Penyelidikan senarai profil majikan, resume yang lengkap, pengalaman bekerja atau menjalani latihan praktikal adalah asas persediaan.

Tiga situasi ini menggambarkan dengan jelas, bekerja dari rumah juga memerlukan persediaan, bukan sekadar menghantar notis berhenti dan terus bermula. Tidak semudah itu, tetapi ada caranya.

 Baca selanjutnya dalam Buku Jana Rm Dari Rumah…;D. Klik pautan di bawah untuk pembelian.

http://naufalsayang.blogspot.com/2010/07/beli-buku-jana-rm-dari-rumah-tempahan.html

2 comments:

Wan Anie said...

Setuju sangat Mas, plan for future. bukan resign then plan hehe

Masayu Ahmad said...

wan anie

betul tu wan, kalau salah rancang boleh ribut jadinya

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin