Thursday, July 22, 2010

Menulis matlamat, lagi dan lagi


Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google

Berapa kali dalam setahun kalian menulis matlamat, awal tahun, hujung tahun atau tengah tahun. Matlamat adalah salah satu cara untuk kita mengurus kehidupan. Apa yang ingin dicapai secara peribadi, keluarga, kerjaya, kewangan, ibadah dan apa sahaja.

Menulis matlamat

Menulis matlamat adalah salah satu cara untuk memberi gambaran tepat apa yang anda inginkan. Mungkin akan dicapai dalam jangka masa pendek atau panjang. Apa matlamat bagi seorang wanita, habis belajar, sambung belajar, berkahwin, siapa jejaka idaman, berapa pendapatan setahun, apa aset yang diinginkan, di mana tempat untuk kehidupan hari tua, mahu kerja swasta, kerajaan atau kerja sendiri.

Senaraikan

Senaraikan apa matlamat kalian, seorang suri rumah mempuyai matlamat mahukan anak-anaknya perlu khatam quran sebelum usia lima tahun. Itu adalah matlamat. Seorang wanita berkarier, mahukan pendapatan 20 ribu hingga RM 50 ribu sebulan itu juga matlamat.

Apa strategi

Apa strategi yang akan anda lakukan apabila sudah mempunyai matlamat. Strategi sudah tentu mendorong dan membantu anda melalui jalan-jalan yang betul, jalan yang menyokong, laluan yang mencabar untuk mencapai matlamat

Kepuasan

Kepuasan adalah salah satu misi penting dalam mencapai matlamat. Jika seorang suri rumah sudah berjaya melatih anak-anaknya khatam dan menghafaz quran pada usia yang masih muda, satu kepuasan yang tiada nilainya. Seoarang usahawan wanita mencapai sasaran pendapatan RM10 ribu sebulan, itu juga satu kepuasan apabila mencapai apa yang diinginkan.

Saya ingin berkongsi, apa yang ditulis oleg Dr. Irfan Khairi dalam bukunya Nota Jutawan Nota Motovasi

Menulis matlamat, secara tidak langsung ia akan dirakamkan ke dalam minda (secara sedar). Kemudian akan diproses untuk mencari peluang-peluang mencapai matlamat tersebut.

Menulis sekali tidak mencukup, perlu ditulis berulang kali. Tulis lagi, lagi dan lagi. Tulis semula matlamat.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin