Thursday, July 22, 2010

Cara melayan emosi dan motivas turun naik

Teks: Masayu Ahmad

Tidak mudah sebenarnya untuk mencapai bebas kewangan, bebas tekanan dan bebas segala-galanya. Perjuang menjadi seorang wahm atau soho memang tidak mudah. Tetapi pendakian adalah jalan-jalan yang perlu dilalui. Pahit, manis, emosi jatuh, perasaan tenggelam timbul, motivasi merudum adalah perkara biasa. Mana ada kejayaan dalam masa satu hari.

Seorang bayi lahir sudah tentu banyak perkara yang dicerap, dirangsang, dipelajari dan dipengaruhi. Ya, tidak semua wahm akan sukses dan tidak semua soho akan gagal. Banyak faktor yang mempengaruhi

Sokongan suami

Suamai adalah pengiring utama sebelum suri mengambil keputusan mahu bekerja dari rumah atau memulakan usaha sendiri. Suamilah sandaran kewangan pada masa-masa getir. Suami juga adalah tempat berkongsi rasa bangga apabila kalian berjaya.

Sandaran kewangan

Kewangan adalah salah satu faktor penting mengapa yang mahu menjana pendapatan sampingan atau sepenuh masa. Matlamat usaha perlu realistik dengan apa yang ingin dicapai.

Fasa 1

Dua tahun pertama adalah tahun-tahun pengenalan bagi saya sebelum sebagai wanita bekerja dari rumah. Tetapi setahun sebelum berhenti, setiap hari minggu saya adalah menghadiri bengkel penulisan dan juga seminar-seminar yang berkaitan dengan bidang yang dipilih. Saya mahu ulangi ada 6 matlamat dan 1 misi yang perlu saya selesaikan dalam Fasa 1 ini, iaitu selama dua tahun.

Fasa 2

Fasa 2 akan bermula September 2010 dan termasuk kiraaan bulan-bulan berikutnya selama dua tahun lagi  dalam pembangunan karier saya. Sama ada saya sukses atau tidak, adalah terpulang pada selesainya 10 matlamat dan 1 misi saya dalam tempoh fasa 1. Insya-Allah. Saya masih dalam proses permulaaan dan perkembangan, bukan lagi kejayaan. Mari sama-sama bergandingan dengan saya, senaraikan matlamat kalian untuk fasa 1 dan fasa 2. Sama-sama kita usahakan.


Salam kasih sayang
http://www.masayuahmad.com/

1 comment:

kakyong said...

selamat berjaya... menumpang motivasi diri di sini.. ;)

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin