Thursday, July 29, 2010

Perjuangan hari ini

Teks: Masayu Ahmad


Saya wajib konsisten menyiapkan beberapa bab sehari. Kalau tidak akan menimbun, dan sangat jauhkan dari sikap suka bertangguh-tangguh. Cabarannya sekarang ialah Aiman, apabila saya mula berada di depan komputer, Aiman sudah terpacak atas meja di depan ibu. Solusinya, saya perlu menyiapkan sebelum Aiman bangun.

Saya wajib lipat kain walau sedikit setiap hari. Kalau tidak akan menimbun setinggi gunung everest. Cabarannya ialah kain baju tak pernah-pernah habis. Sekejap dah tak ada, sekejap menimbun balik. Solusinya, saya menyediakan raga-raga khas, dan juga menggunakan lebih banyak penyangkut baju. Gantung terus simpan, pakaian en.suami sahaja yang perlu digosok. Pakaian yang sudah tidak pakai, sudah masuk dalam plastik besar, untuk disedekah. Masih lagi berperingkat menyelesaikan masalah pengurusan pakaian ini. Nampak sudah sukses separug jalan, tinggal 50 % lagi untuk kekal konsisten.

Saya suka bangun pagi lantai sudah mop, bilik air sudah bersih, kain baju sudah terjemur, makanan sudah dimasak. Cabarannya hanya yang sukses sekarang ialah kain baju berjemur dan makanan yang dibeli atas alasan saya alahan hamil. Solusinya, mop lain, bersih bilik air perlu dijadualkan kembali, yang lain sudah konsisten.

Aiman sudah bangun. Saya permisi dahulu. Jadi itulah perjuangan saya untuk minggu ini. Pendek kata, perlu buat penjadualan semula, kerana sejak hamil jadual yang asal sudah lari ke laut. ;D

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin