Tuesday, July 13, 2010

Aktiviti kanak-kanak riang

Teks & foto: Masayu Ahmad

Banyak aktiviti yang boleh dilakukan untuk anak-anak yang masih kecil. Selain perlu kreatif, saya perlu sentiasa ubah suai mengikut mood dan perkembangan. Kanak-kanak juga seperti kita mahukan suasana segar, perkara baru. Tidak mahu perkara yang sama yang membosankan.

Biasanya saya mengabungkan tiga aktiviti berlainan setiap hari. Itu jika ibu dalam keadaan mood rajin, jika tidak kanak-kanak riang yang reka sendiri. ;D

Selalunya apabila saya sedang bekerja, kanak-kanak riang datang. Jadi saya dahulukan mereka, masa ini boleh lah buat kerja rumah yang lain. Selalunya starfall.com lah selalu mereka hadap.


A B C ini sudah digunakan sejak Hakim kecil lagi. Sangat berkesan untuk aktiviti mengenal huruf tanpa turutan seperti biasa. Mereka boleh melakukan akitiviti sambil mengingat. Sama ada dibuat jambatan, susunan panjang, petak dan banyak lagi.
Buku ini saya beli dengan harga RM0.50 sen sahaja semasa Pesta Buku Antarabangsa, sangat murah dan berbaloi-baloi. Saya beli untuk stok setahun.
Kedudukan meja ini sentiasa berubah-ubah sama ada di bilik, ruang tamu atau di dapur. Juga pelbagai fungsi boleh digunakan juga sebagai meja makan kanak-kanak riang.

4 comments:

Ummi Hanie said...

salam ,

nnti boleh k.Mas litkan lagi aktiviti kanak2 riang utk sumber idea kami mak2 d umah ni... :)

hmm sy suka meja dan stools tu

Masayu Ahmad said...

ummi Hanie

terima kasih

ok, lebih banyak lagi panduan untuk anak-anak di rumah

meja tu boleh beli di ikea

alicesona19 said...

ABC tu saya ada belikan, habis berlubang anak saya buat so sudahnya terpaksa saya simpan dalam stor kalau tak hancur berkecai. meja kalau kecik dan come lote mcm meja ayu tu kejap jer hancur tu.. anak2 hyperactive nak buat mcm mana, kena cari pendekatan lain kot :)

Masayu Ahmad said...

alice

ya lah byk pendekatan yang boleh kita guna, tak tertakluk pada satu2 cth shj,

selalunya saya tgk perlu ada melebih tiga aktiviti sehari, kalau tak memang akan mula reka aktiviti merk sendiri, mcm cth yg alice bagi

sy yg abc dan meja tu ok lah,, tp kalau mainan habis semua sekejap sja, mcm basikal, kete, dan dinding,

jadi solusinya, saya simpan semua mainan yang depa suka rosakkan keluar sekali sekala,

kalau bola ok, sebab tak rosak sepak sampai berpeluh- utk anak hyper mcm anak saya yang sulung..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin