Sunday, January 22, 2012

Selamat berhujung minggu dan Selamat Tahun Baru China


Assalamualaikum w.b.t

Salam kasih sayang, selagi hayat dikandung badan selagi itulah masa untuk berjuang. Untuk kehidupan di dunia lebih-lebih di akhirat.

Alhamdulillah sudah kembali ke kampung ayahanda. Menjenguk ayahanda di kampung sebelah Bachok. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 50 minit. Jalanraya penuh sesak dengan perantau yang pulang ke Kelantan. Selamat kembali dan bercuti.

Di status FB, kebanyakan pemanduan mengalami kesesakan jalanraya. Berhati-hati ya. Ia seakan lumrah apabila cuti panjang, cuti sekolah dan cuti perayaan jalanraya akan menjadi luarbiasa dengan kehadiran kenderaan. Kepadatan di bandaraya akan mula melimpah ke jalan raya. Nampaknya ia fenomena biasa apabila tiba waktu-waktu begini.

Apa yang saya mahu sampaikan sebenarnya?

Berapa banyak setiap hari kita membuang masa di jalanraya- lima atau enam kali seminggu?
 Ulang alik ke tempat kerja.

Berapa jam setiap hari masa terbuang untuk tempoh ulang alik ke tempat kerja?
Pengalaman saya dahulu pergi kerja satu jam balik kerja satu jam-maksudnya dua jam sehari. Tidak termasuk hal-hal lain. Maksudnya dalam lima hari seminggu bekerja sebanyak 10 jam dibuang begitu sahaja.

Berapa kali pula dalam setahun anda pulang ke kampung?
Raya Aidlilfitri, Raya Aidiladha, Tahun Baru China, Cuti Hujung Tahun.
-Pengalaman biasa saya, jika biasanya 8 jam, atau 10 jam atau kadangkala 16 jam. Darabkan pula berapa kali perjalanan dalam setahun.

Apa yang saya mahu sampaikan?

Kita memang perlu balik kampung, tambah pula jika masih mempunyai orang tua. Saya mahu kongsikan banyak masa saya kini lebih terarah untuk menggunakan sisa-sisa masa yang ada bersama orang tua. 16 jam pulang ke kampung, saya gantikan 1 jam sahaja perjalanan bila-bila masa sahaja ke rumah ayahanda. Jika ada kecemasan pula, masiha ada kesempatan untuk tindakan segera.

Apakah tiada alternatif lain?


Masanya untuk membuat pilihan, berhijrah ke luar banda atau pinggir banda. Memulakan bisnes atau kerja dari rumah dengan mempunyai masa yang lebih fleksibel. Sangat pentingnya fleksibel kita boleh merancang aktiviti sepanjang tahun lebih awal. Ketika orang lain sedang beratur menyelesaikan persekolahan anak-anak, kita sudah selesai. Ketika orang lain masih kesesakan jalan raya, kita masih ada pilihan menyelesaikan rutin harian dengan lebih santai dan tidak terkejar-kejar. Banyak lagi yang ingin saya kongsikan.

Mulakan persediaan bekerja dari rumah, dapatkan ebook www.janawangdirumah.com. Saya boleh, anda juga sudah tentu boleh. Jika tidak sekarang mungkin dua tiga tahun lagi. Ketika anak-anak sudah mula bersekolah anda sudah berlapang dada kerana rutin tidak lagi sesak nafas setiap pagi. Mula merancang dari sekarang.

Salam kasih sayang
www.janawangdirumah.com



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin