Sunday, January 15, 2012

Apa perlunya kita berhijrah ke luar bandar atau pinggir bandar?



Berapa ramai antara kita yang akan kembali ke kampung halaman atau ke negeri sendiri. Penghijrahan bukan sekadar mencari satu kelainan tetapi keluar dari bandaraya yang semakin padat.

Antara kata-kata menarik daripada seorang teman suami yang menjadi pemaju perumahan, harga rumah di Kuala Lumpur semakin tinggi. Untuk mendapatkan sebuah rumah teres sekurang-kurangnya 500 k, 700 k atau mencecah 1 juta.

Bandaraya seperti Kuala Lumpur bukan sekadar kepadatan penduduk, malah kesesakan jalan raya semakin menjadi-jadi. Jadi apa pilihan yang ada. Pilihan sekarang mulai membuat persediaan bisnes dari rumah, merancang pendapatan pasif dan aktif, mencari peluang ke tempat yang lebih harmoni.

Tidak mudah dan tidak susah. Tidak mudah jika kita tidak benar-benar bersungguh-sungguh dan tidak susah jika kita benar-benar mahu berhijrah.
                                   sumber: http://www.xpresszoom.com/keropoklosongmahadi-2

Bisnes skala kecil dan bekerja sendiri adalah salah satu pilihan. Saya berkongsi pengalawan Wan Mahadi Wan Abas, pengusaha keropok lekor. Beliau menceritakan pengalaman 16 tahun di bandaraya Kuala Lumpur, akhirnya pulang ke negeri sendiri. Memulakan usaha bisnes kecil dan kini mula mendapatkan hasil. Selain kehidupan yang lebih harmoni, tiada kesesakan trafik, suasana kampung pinggir bandar, dan juga amat sesuai untuk membesarkan anak-anak.

Tahu sahaja lah kan suasana bandaraya sekarang, kes sosial, jenayah yang menjadi-jadi, juga lambakan warganegara luar yang macam-macam rupa. Jadi mula merancang dari sekarang untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik untuk anak-anak. Mulakan dengan membawa panduan bekerja dari rumah, www.janawangdirumah.com.

1 comment:

zulinahassan said...

Tahniah Ayu ... Akak pun dah mula fikir nak buat rumah di kampung. Ikut jejak Ayu balik kampung

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin