Saturday, February 18, 2012

Urus masa untuk WAHM & SOHO



Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah, muka surat 108, 109


Langkah 1: Tetapkan tujuan untuk urus masa 24 jam

Tetapkan tujuan penggunaan masa harian, masa berkualiti, urusan selesai dan anda berpuas hati. Walaupun masa anda lebih fleksibel berbanding mereka yang bekerja di luar rumah, namun menetapkan tujuan penggunaan masa adalah salah satu cara penyelemat agar masa tidak dibazirkan tanpa tujuan.

Setiap jam diperuntukkan untuk menyelesaikan tugas yang sudah disenaraikan. Ini boleh menjadi kayu ukur prestasi anda pada hari tersebut dan pencapaian boleh dilihat berdasarkan ukuran pendapatan dan perkembangan bisnes.

Langkah 2: Urus masa fleksibel

Selepas mengenal pasti senarai tugasan di rumah dan bagaiman mengendalikan jadual masa 24, anda boleh tentukan waktu yang sesuai untuk setiap jam. Maksudnya mempunyai masa yang lebih fleksibel walaupun anda sibuk. Terutama ketika masa-masa kecemasan seperti keluarga sakit, mengurus hal peribadi dan menerima kunjungan tetamu.

Anda tidak boleh menolak situasi ini, tetapi anda perlu mengandakan bekerja pada masa rehat untuk menggantikan semula masa produktif anda yang sudah diisi dengan situasi kecemasan.


1 comment:

Cik Melor said...

emmmm..... bab nak urus masa tu yang paling susah bila kita wahm.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin