Friday, February 10, 2012

Tiga persediaan sebelum bermula bekerja dari rumah

Teks: Masayu Ahmad


Terdapat banyak persediaan sebelum memutuskan untuk bekerja dari rumah, namun di bawah ini saya senaraikan tiga perkara penting yang perlu diambil perhatian.

Bekerja  atau bisnes

Memilih sama ada mahu mengusahakan bisnes iaitu menjual produk atau perkhidmatan. Jika bekerja contohnya seperti saya memilih sebagai penulis sepenuh masa. Kriteria pemilihan kerja atau bisnes sangat berkait rapat dengan pendidikan, pengalaman, rangkaian dan minat. Pilihlah berdasarkan keutamaan yang memberi pulangan menguntungkan dar segi kewangan, kepuasan dan minat. Ini mendorong kalian untuk kekal fokus dan tidak mudah patah semangat.

Pengurusan masa

Sangat penting mempunyai kalender pengurusan masa yang tepat dalam perancangan kerja atau bisnes. Ini memastikan kalian mempunyai arah tuju yang jelas. Juga mempunyai rangka kerja berdasarkan tempoh waktu yang sesuai. Bekerja tanpa arah tuju membuatkan kalian hilang panduan dan tuju arah yang sebenar.

101 idea bisnes

Ramai yang mengatakan, tiada idea, tidak tahu membuat apa, tidak pandai memilih produk yang sesuai. Sedangkan begitu banyak idea bisnes yang boleh dimulakan dari rumah secara kecil-kecilan. Terdapat beberapa cara, selain mendapatkan capaian kata laluan idea bisnes di aplikasi google, boleh juga mendapatka idea dari buku-buku bisnes yang sudah banyak terdapat di pasaran. Juga melihat blog teman-teman yang sudah pun berniaga secara kecil-kecilan.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin