Sunday, February 5, 2012

Tips SOHO, WAHM

Teks: www.masayuahmad.com
Mulakan persediaan bekerja di rumah www.janawangdirumah.com

Salam pagi Isnin bersamaan 6 Februari 2012. Sungguh cepat masa berlalu minggu pertama untuk Februari sudah pun habis. Di sesetengah negeri, ramai yang mengambil kesempatan untuk bercuti panjang. Saya tidak ke mana-mana, hari Sabtu anak-anak tidak sihat iaitu Aiman dan Arif.

Jam 5 petang hari Sabtu saya bawa Arif ke Hospital USM Kubang Kerian, seharian Arif muntah dan muntah. Badan sudah lesu, sudah tiada tenaga. Jam 8 malam barulah dimasukkan air.
Ketika menantikan Arif, saya perlu juga mengawal Hakim. Kali ini bawa bersama juga buku latihan dan sebatang pen. Hakim memang suka diberi upah, saya bagi RM1, kemas pula tulisannya. Ish, ish, saya tambah lagi 20 sen, maka laju pula Hakim menyiapkan kerja. Sambil itu memantau Arif yang masih lemah.

Kemudian jam 1 pagi saya pulang ke rumah mengambil barang-barang keperluan. Pada masa yang sama untuk menghantar Hakim pulang. Jam 3 pagi Arif ditolak ke wad peadetrik. Jam 5 pagi masih memberi maklumat kepada doktor yang bertugas. Jam 6 pagi kepala saya sudah pusiang. Saya gagahkan dulu untul solat. Usai solat ada sedikit kesegaran.

Usai ke wad, ada penjaja menjual pelbagai jenis sarapan. Saya beli nasi berlauk ayam goreng untuk Arif dan nasi daging goreng untuk saya. Usai sarapan Arif lelap. Itulah anak ibu sudah mahu makan dan sudah minum, jika sebelum itu lebih 12 jam dia tidak makan dan minum. Hanya minum dan dikeluarkan semula. Arif nyenyak tidur, saya berbisik, ibu balik sekejap, nanti ayah sampai. Arif mengangguk-angguk.

Kasihan Arisa. Sampai sahaja di rumah, Arif menyusu sambil memejamkan mata, tanda nikmatnya dapat meneguk susu ibu. Arissa memang penyabar, tidak menangis dan merengek. Diteguk dan diteguk. Kemudian saya keluar semula jam 2 petang kerana ada temujanji dengan pelanggan. Kali ini saya bawak Aiman bersama. Aiman banyak beri kerjasama, usai siap mengambil gambar kedai kek. Saya pulang ke rumah. Memasak nasi dan kemudian mengemas rumah. Usai Asar pecut semula ke hospital. Arif sudah boleh pulang. Hati sudah lega. Aiman masih dibawa.

Jam 9 malam kami bergerak pulang. Aiman, Arif, Ibu dan Ayah berhenti tepi  jalan pekena teh tarik dan roti jalan. Itulah hujung minggu dan cuti kami. Hari ini semua sudah sihat dan pergi sekolah. Ibu hari ini memulakan tugas seperti biasa.

Iklan


                                               Sumber:http://www.xpresszoom.com/bekamhajirazali-2

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin