Tuesday, February 21, 2012

Mudahkan rutin seminggu-tip suri super

Teks: www.masayuahmad.com


Kalian boleh fikir dan gambarkan apa yang terbayang dalam fikiran saya sekarang. Baik, mari kita selongkar satu persatu. Gambar di atas bukan masalah tetapi rutin yang akan membawa masalah kita kita tidak urus dengan baik. Memang benar, setiap hari pakaian selerak, pakaian kotor hasil kutipan semua ahli isi rumah untuk penggunaan sehari, iaitu dari pagi sampai malam.

Rutin urus pakaian memang tidak habis dan tidak akan habis. Tinggal sahaja lagi kita perlu cari jalan atau cara kreatif untuk urus. Apabila pulang ke rumah tidak ada pakaian kotor dalam bakul, atau awal pagi semua pakaian tersidai cantik di halaman ia adalah satu terapi untuk saya. Sudah tentu kalian juga, tambah lagi suri rumah sepenuh masa.

Ok, saya sedang merancang untuk lebih fleksibel untuk urus hal ini dan mula fokus cari penyelesainnay berdikit-dikit. Mari saya keluarkan idea tersebut dan berkongsi dengan kalian.

Urus rutin seminggu untuk anak-anak
Labelkan Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis

Setiap pagi apa yang perlu saya siapkan keperluan anak-anak awal pagi. Sudah tentu semuanya ada satu beg pakaian untuk 4 kanak-kanak. Jadi pecahannya seperti berikut.

1. 3 uniform sekolah bergosok 2 pakaian sukan-ini sudah siap digantung untuk seminggu.

2. Uniform pagi untuk Aiman dan Arif

3. Pakaian anak-anak transit. Untuk Hakim, Arif, Aiman dan Arissa. Semua ini dalam satu beg.
Untuk selesaikan rutin ini bagi seminggu- saya perlukan agihkan dalam kotak almari seperti di atas. Iaitu agihan untuk hari Ahad, Isnin, Selasa, Rabu & Khamis.
Jadi pada malam hari hanya ambil sahaja keperluan untuk satu hari dan masukkan dalam beg pada malam atau paginya. Mudah bukan.

Ini juga salah satu impian saya, ia adalah sebuah bilik terapi bukan lagi sebuah bilik yang penuh bosan yang perlu dihadap setiap hari. Ia menjadikan saya bersemangat dan rasa seronok untuk urus pakaian. Sudah tentu kalian juga.






No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin