Tuesday, March 8, 2011

Hujan rahmat di pagi hari

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google



Hujan pagi lagi. Lebat bermula dinihari. Setiap kali bangun untuk menyusukan Arissa, kedengaran hujan turun menderu-deru. Memang sedap cuaca begini. Menarik selimut atau terus bingkas bangun. Masih banyak kerja belum selesai. Kadang-kadang sampai termimpi-mimpi. Menyambung semula menyusu, alih-alih saya berada di sebuah negara Arab. Sedang berlaku adegan tembak menenmbak.

Pengganas bersembunyi di balik bukit, ada ruang di balik lubang-lubang besar. Seorang pengganas, datang mahu menembak. Ditembah Hakim. Saya berkata dalam bahasa Arab.(tiba-tiba boleh bercakap bahasa Arab)

Setelah diterjemah ;D


"Jangan, jangan, dia budak lagi."

Saya mendapatkan Hakim dan mencabut anak panah. Oh, Hakim selamat lagi. Tiba-tiba terasa panas di belakang.

Tangan saya meraba badan Hakim menyondol-nyondol mencari haba panas waktu hujan lebat. Ada air suam-suam terasa tempias pada saya.

Bertuah punya Hakim, terkencing dek kerana kesejukan.

Ibu sudah sedar, terus bangkit. Orang Arab sudah hilang. Menjelma Arissa, terkuak-kuak mengekek ketawa. Ketawakan ibu yang berminpi sampai ke negara Arab. ;P

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin