Saturday, November 10, 2012

Urus rumahtangga sebagai terapi stress-tips wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad


Tidak mudah, tidak senang, tetapi ia juga satu terapi. Ia tidak mudah apabila banyak urusan termasuk urusan mengemas rumah, mengemas dapur, ruang tamu, urus pakaian, memasak, bilik air dan banyak lagi senarai yang kelihatan remeh temeh, tetapi sebenarnya apabila rumah kelihatan kemas dan bersih sentiasa ia ubat stress paling mujarab.

Mengekalkan ubat stress

Mengekalkan terapi ini bukan senang, kerana usai selesai di sini, di sana menanti, sudah pula di sana di sinun pula berkecah. Selesai urusan dapur dan masak sarapan pagi, kita mula pula ke ruang depan, bilik tidur, bilik air. Kadangkala urusan ini berselang seli pula melayan permintaan suami tersayang, anak ini mahu ini, anak itu mahu itu. Kalut kesitu dan ke sini sudah tengahari, nah perlu masak untuk tengahari pula. Kelentang kelentung di dapur, maka bergegas pula menunaikan zohor, sambung pula petang, ada pula yang memanggil mahu teh o panas dan pula kudap-kudap sesi petang. Keletang keletung di dapur pula.

Pencuri masa

Bukan, saya mungkin juga kalian. Saya selalu berkerut-kerut mahu berlari ke sana ke sini, kalau boleh cepat siap hanya beberapa minit sahaja. Terapi saya adalah menulis, masa sangat berharga untuk saya, sangat, sangat, sangat berharga. Saya sangat marah kepada diri sendiri apabila tidak urus masa dengan baik. Bersambung


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin