Sunday, November 11, 2012

Bisnes tanpa modal, bagaimana mahu mula?


Teks: Masayu Ahmad

Sejak bila saya bisnes tanpa modal, sejak dari kecil, sekolah rendah, menengah, universiti, masa bekerja dan  berterusan hingga kini. Sekarang saya kongsikan pula caranya pada kalian, dan boleh sertai saya, saya akan berikan info dan ilmu tidak seberapa ini berperingkat.

Saya teringat ka-katan Azizan Osman, dia adalah pelajar pemasaran dan gagal dalam bisnes pada awal-awal penglibatannya. Pada satu ketika dia menemui seorang sifu usahawan berbangsan Cina, beliau selalu mahu menjadi anak murid atau kata lain mahu jadikan usahawan itu mentor.

Dipendekkan cerita, salah satu yang menarik perhatian saya, beliau bertanya kepada pensyarah yang mengajarnya untuk subjek bisnes/pemasaran, soalan yang diajukan ialah, pernahkah pensyarah itu menjual atau berniaga walau sebatang pen. Jawapannya tidak. Pensyarah itu meletak jawatan.

Mentor dan latihan bisnes

Bersambung ya, saya mahu suapkan Aiman makan dulu ;)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin