Monday, June 29, 2015

10 aktiviti kekal produktif walau di rumah

Teks:Masayu Ahmad
Baca naskah persediaan www.janawangdirumah.com

Lebih banyak ebook di sini www.akademibekerjadirumah.com/shop

Alhamdulillah, sudah pun Ramadhan ke 12, betapa masa begitu pantas bergerak. Saya kembali posisi menyiapkan manuskrip seterusnya.

Masih lagi mengemaskini 32 iklan dalam ebook 10 langkah mudah bina kedai online. Ini manuskrip terbaru yang sedang disiapkan.

Juga lagi lima manuskrip untuk buku. Mohon doa kalian agar penerbitan kali ini lebih lancar lebih mudah.

Berikut 10 aktiviti untuk meransang kita kekal produktif di rumah.


1. Bekerja dengan matlamat.

Selalu saya ulang dan ulang, apabila kita bekerja sudah tentu kita mahu capai matlamat yang jelas. Sama ada matlamat yang kecil atau matlamat yang besar. Contoh matlamat yang besar, mahu berhijrah puang ke kampung dan menikmati hari yang lebih fleksibel dan bebas. Pun begitu masih boleh menjana pendapatan tanpa had.

Jika sekarang ini kita masih bekerja dengan majikan berapa pendapatan bulanan yang diperolehi? Tanya kembali diri sendiri berapa pendapatan yang kita mahukan apabila bekerja sendiri. Ia tanpa had. Namun perlu realistik berapa sasaran dan berapa mahu capai. Apabila meletakkan sasaran, maka perlu jelas untuk bekerja capai matlamat tersebut?

Contoh dalam tempoh 6 bulan perlu ada peningkatan walaupun tidak drastik, ia ada perkembangan. Sekiranya tidak ada sasaran kita bekerja ibarat tidak ada kayu ukur dan garis matlamat. Apabila capai sasaran bagi reward atas usaha. Tingkatkan lagi dan capai lagi. Begitulah seterusnya.


2. Berkembang secara konsisten.

Kejayaan mengambil masa. Saya belum jumpa seorang yang sukses berjaya dalam satu hari, satu malam, satu bulan dan satu tahun. Kejayaan juga menngambil masa, dan kejayaan itu juga adalah subjektif bagi setiap individu.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin