Thursday, June 18, 2015

Matlamat perlu jelas

Teks: Masayu Ahmad
pn.masayu@gmail.com
www.akademibekerjadirumah.com/shop


Matlamat yang jelas, disiplin yang tegar, keupayaan untuk fokus dan konsisten.

Tiga perkara ini selalu saya sentuh. Apabila mahu bekerja dari rumah apakah tarikh yang jelas untuk kita sampai. Berapakah yang kita sasarkan secara bulanan. RM3K, RM5K, RM10K dan sebagainya.

Apabila matlamat jelas, maka kita rancang dan sasar pula pelan tindakan.
Sangat berbeza orang yang sukses dengan yang main-main ialah. Bekerja dan bertindak dan tahu mahu capai apa, bagaimana dan bila. Itu sebab ada usaha, doa dan tawakkal.

Allah tidak melihat kepada hasilnya, tetapi Allah memandang sesiapa sahaja yang berusaha dan tidak kenal erti putus asa. Tugas kita sebagai khalifah di bumi Allah, menyempurnakan tugas sebaiknya. Manakala rezeki itu pula apabila ia tepat masa ia akan datang dan sudah tentu ia sangat mesteri.

Setiap hari kita bangkit dan mahu menyempurnakan sebaiknya. Kita lakukan kerana ada matlamat yang mahu dicapai, tanpa ada gangguan. Rakan kita malas kita tidak ambil peduli, rakan kita bertangguh ia tidak terpalit sama. Tetapi biarkan perkara positif yang ada pada diri kita ini terbias kepada rakan rakan yang lain. Itu juga dakwah tanpa sedarkan.

Kita memaksimakan masa yang ada dengan tidak sia-sia. Berpagi menyelesaikan tugas dan pada masa yang sama mampu meraih peluang kemeriahan di bulan Ramadhan ini. Alhamdulillah inilah peluang yang ada pada suri, masa yang berkualiti dan  fleksibel.

Moga Allah mengampuni kita semua dan tidak lalai dengan masa yang ada.

Alhamdulillah salam 2 Ramadhan.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin