Saturday, July 6, 2013

Momen-momen terindah

Teks: Masayu Ahmad

Dalam kehidupan ini yang terindah, melalui usia remaja...
Suka duka tawa silih berganti...

Ingat tak lagu ini, apa dah tajuknya, lupa saya, nyanyian Ogy Ahmad Daud.

Masa remaja adalah masa terindah, pun begitu masa yang begitu saya suka apabila anak-anak mula bercakap. Arissa yang dulunya pendiam sudah banyak petah bercakap

Antik bu (ibu cantik)
Nak bu
Yak (berak)
Tok cey (tok sir, tak nak)
Cha nak ndi (cha nak mandi)
Sayam ibu, sambil mulut dia ketap-ketap geram
Sayam sini bu, sambil tunjuk pipi suruh cium

Ini petah selalu dia jawab, kalau tanya apa-apa, dengan gaya tersendiri

Ahuuuu (tok tahu) panjang meleret dengan gaya sekali

Hihi, itulah mek sa, penceria hari mok, atuk, ibu dan ayah. Alhamdulillah atas kurniaan ini. Cabarannya, cabaran saya suami isteri untuk mendidik anak-anak ibarat kain putih. Saya masih jauh dan masih miskin dengan didikan, pun begitu masih berusaha, berusaha dan berusaha menjadi ibu terbaik. Walau banyak compang camping sana sini yang perlu saya perbetulkan. Saya mahu Arissa menjadi guru mengaji, mengajar al-quran di samping menulis denga ayat-ayat quran diterjemahkan dalam bentuk tulisan santai. Semoga Allah permudahkan usaha kami suami isteri. Salam kasih sayang. Yang terindah adalah segala anugerah dari Allah, kecil atau besar, tinggallahi bagaimana kita perlu mensyukuri dengan memberikan sebaik-baik didikan. Cabaran itu bermula setiap hari.

1 comment:

Amir Aiman Akashah said...

moment terindah sememangnye di USM....rindu saat2 mencari identiti diri di sini....rindu ukhuwah sejati yg terpatri....rindu pd kenangan yang mahal maha benar ini

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin