Wednesday, April 4, 2012

Siapa pesaing bisnes?

Teks: www.masayuahmad.com

                                                      Kota Kurma lokasi di Kota Bharu
                                               Sumber:http://www.xpresszoom.com/kotakurma

Teks: Masayu Ahmad

Acapkali apabila menemui atau menerumamah pemilik bisnes kecil, saya bertanya apa cabaran dalam dunia bisnes yang diceburi. Antara yang disebut dan dikongsi adalah bagaimana bertarung untuk meneruskan kelangsungan bisnes, persaingan antara peniaga yang memiliki bisnes yang sama dan juga modal.

Kelansungan bisnes

Pemilik Kota Kurma memilih untuk memilih untuk menjual produk-produk timur tengah, iaitu seperti kurma, buah tin, air zam zam dan banyak lagi. Katanya sebelum memiliki kedai kecil seperti di atas, beliau adalah penjaja kecil yang menjual dalam program-program ceramah. Selepas 10 tahun barulah dia memilih untuk menjual di kedai seperti di atas.

Apa yang saya maksudkan di sini, memulakan bisnes bunyinya macam indah, dan kebanyakan orang mahu dan suka untuk memulakan bisnes. Tetapi dalam 10 orang yang memulakan bisnes berapakah berjaya meneruskan kelangsungan bisnes dalam tempoh yang lama pada masa-masa hadapan.

Mungkin ada yang separuh jalan, ada yang membuka cawangan baru, ada yang mencuba bisnes baru dan sebagainya. Sebagai usahawan setiap hari ada cabaran dan setiap hari perlu menambah ilmu baru agar sentiasa bermotivasi untuk meneruskan kelangsungan bisnes.

Salam kasih sayang

Jangan lupa mendapatkan panduan bekerja di rumah www.janawangdirumah.com

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin