Wednesday, April 18, 2012

Kenangan dulu-dulu

Sumber gambar FB

Saya cukup seronok melihat gambar di atas, ia mengimbau kembali kenangan zaman persekolahan masa kecil. Sangat berbeza situasi anak-anak sekarang.

Stokin hanya 1, biasanya menjelang hujung minggu, sudah hitam dihujung itu dan kadang kala ia sudah tembus dan terkeluar jemari kaki iaitu ibu jari. Penggal persekolahan baru, barulah bertukar stokin dan kasut baru. Jika tidak pakailah sehingga habis tempoh setahun.

Bezanya anak-anak hari ini, Hakim baju sekolah sudah empat, tiga baju putih dan 1 baju sukan. Kasut ada dua pasang dan stokin ada lima pasangm bertukar setiap hari.

Itu tentang pakaian, bagaimana pula dengan subjek yang perlu dipelajari. Anak-anak hari ini lebih maju, perlu laju. Kerana pendidikan awal sudah bermula dari perut ibu. Ramai ibu yang berpendidikan tinggi, makanya situasi pendidikan juga berbeza dan ia semakin baik untuk kanak-kanak.

Saya melihat subjek Bahasa Arab Hakim, aduhai, ia sama dengan apa yang saya belajar semasa usia 13 tahun, tetapi kini anak-anak usia 7 tahun sudah belajar. Makanya saya perlu kembali ulangkaji bersama Hakim. Mungkin Pesta Buku kali ini saya perlu meneroka lebih banyak buku-buku yang sesuai untuk anak-anak.

Bersambung.

Jangan lupa dapatkan ebook www.janawangdirumah.com




No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin