Thursday, April 26, 2012

Rumah di atas, operasi bisnes di bawah-perkongsian SOHO


Dalam buku mahupun ebook, saya ada sentuk pilih bidang dan belajar, belajar, belajar dalami dan kuasai hingga menjadi pakar. Jadi pakar dalam salah satu cabang bidang yang dipilih. Saya teruja untuk berkongsi seorang lagi usahawan muda yang saya temui semalam, Edayu 26 tahun yang kini sudah mempunyai kedai jahit milik sendiri. Operasinya di bawah di atas adalah kediaman. Ini juga adalah konsep SOHO. 

Apa yang menariknya kepakarannya adalah mengubah suai semula jeans, dan juga menjahit pakaian wanita dan lelaki. Mempunyai lima orang pekerja. Kata Edayu, dia sudah bermula ketika usia 15 tahun, ibunya seorang tukang jahit mempengaruhi dan mendorong minatnya. 

Selepas 10 tahun, saya melihatkan banyak yang terbentang luas yang sedang diusahakannya. Ini dia salah satu usahawan yang rendah diri, mudia belia, gigih, tekun. Memang satu hari nanti Edayu akan menjadi usahawan yang sukses. Apa yang dia perlukan dari saya adalah menerokai pemasaran internet. Selain menggunakan perkhidmatan iklan, inilah salah satu cara saya mengutip maklumat yang banyak dan belum dikutip. Jadi inilah tugas saya untuk berkongsia dengan kalian. A

Ambil semula semangat Edayu, tekun dan sabar berusaha. Dia rajin menyertai kursus-kursus yang dianjurkan agensi berkaitan. Dan kini bisnesnya semakin berkembang baik. Mari kita contohi anak muda ini.

                                                    http://www.xpresszoom.com/edayurepair

1 comment:

Noraminah Omar said...

Ya. Semangat seperti ini perlu untuk berjaya. Bagi sesiapa sahaja dan apa bidang sekalipun. Doa kejayaan buat semua! :D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin