Friday, April 13, 2012

Bagaimana membuat keputusan bekerja dari rumah?



Maya Amir
Boleh buat ulasan bagi seseorang yang sakit, terpaksa berhenti
 kerja kerana keadaan kesihatan yang sangat-sangat merosot, tetapi keadaan kewangan adalah tidak stabil, tetapi tidak ada pilihan lain. Macam mana ya?


Dalam kes Maya di atas saya melihatkan keputusan yang diambil adalah berdasarkan situasi semasa. Ini juga sama dengan keputusan yang telah saya ambil dahulu. Situasinya berbeza, anak yang selalu tidak sihat.
Cumanya selepas itu barulah saya mengali info-info bekerja dari rumah. Dua tahun sebelum berhenti, saya sudah mula membuat persediaan awal, iaitu masih lagi dan akan meneruskan aktiviti menulis.


Situasi Maya Amir


1. Terpaksa berhenti kerja kerana kesihatan merosot- Maya perlu mencari peluang menjana pendapatan yang baru dan pada masa yang saya perlu mengambil kira faktor kesihatan. Wang penting dan kesihatan juga sangat-sangat penting. Jadi usahakan sekarang fokus kepada jenis pendapatan yang tidak memberi kesan kepada kesihatan.


2. Kewangan tidak stabil- Umum mengetahui kerja dua orang lebih baik dari hasil seorang. Tetapi, Puan Maya masih ada suami untuk sumber yang pertama.


3.Tidak ada pilihan lain- Sekarang tidak ada pilihan lain, memang secara rasminya Maya bekerja dari rumah. Cari peluang yang boleh membantu jana pendapatan. Ini tidak mudah dan ia memang memberi cabaran besar kerana faktor kesihatan. Pun, begitu, kembali kepada Allah, diberikan sesuatu ujian dan hikmah yang mungkin kita tidak ketahui. Ujian kesakitan kerana Allah mahu Puan berehat di rumah dan ada lebih masa bersama keluarga.
Punca rezeki juga dari Allah, insya-allah tetapkan hati, rezeki ada di mana-mana. Gali semangat baru dan peluang baru. Mana tahukan rezeki yang akan datang lebih lumayan.

1 comment:

maya amir said...

kakkkkk..terharunya saya, akak sanggup buat entry psl ni..tq very much kak.. appreciate that so much!..saya serahkan sumenye pada Allah..amin..!

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin