Monday, December 26, 2011

Orang luar membina empayar bisnes di sini

Teksl; www.masayuahmad.com

Semakin saya meneroka dan menyelidik semakin saya terpolong dan otak ligat semula berfikir. Betapa kerja kuat orang-orang seperti Kemboja, Pakistan, Turki yang datang ke sini sehelai sepinggan, kemudiannya membuka empayar bisnes, bergelar jutawan, mempunyai kilang.

Jika kecil-kecil dahulu kita lihat orang-orang kemboja membawa pakaian yang dibungkus dan diikat, diangkut dari rumah ke rumah. Lelaki pakistan sama ada naik basikal atau motorsikal membawa kain dan karpet dan sebagainya. Kini mereka pemilik bisnes, saudagar pelbagai produk, memiliki premis atau butik yang lokasi mahal dan strategik. Bertahun, berbelas atau mungkin berpuluh tahun, hasil penat lelah mereka, sehingga ada gedung karpet, kilang tudung dan sebagainya. Strategi bijak mereka, berkahwin dengan wanita atau lelaki tempatan. Meneruskan generasi dan empayar bisnes. Allahuakbar, mana orang-orang kita, yang kebanyakannya adalah pembeli tegar dan mudah tergoda dengan jualan rambang mata.

Aduhai, mari kita ubah semula keadaan ini. Biarkan bersusah-susah dahulu, dan memastikan anak-anak kita mewarisi walau sekadar bisnes yang beroperasi dari rumah dan menjana pendapatan dengan pelbagai cara. Buka mata sekarang, bukan masa lagi untuk tidur, rehat, rehat dan rehat. Bangkit-bangkit dan berusaha bangsaku. Salam kasih sayang.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin