Friday, December 9, 2011

Hari yang penuh tenaga

Teks: www.masayuahmad.com

Salam pagi Sabtu bersamaan 10 Disember 2011, sudah lama saya tidak berkongsi catatan harian. Pagi ini bermula jam 4.30 saya sudah bangun melunaskan beberapa kerja dan urusan sambila ditemani Arissa. Juga pagi ini selesai nasi goreng kasih sayang untuk ahli keluarga. Urus pakaian kini sudah diambil tugas suami, memandangkan ada pertambahan tugas yang agak besar juga yang memerlukan saya mengambil ruang masa yang banyak dalam tempoh 24 jam. Jadi saya hanya tukang lipat sahaja. Terima kasih en.suami yang begitu memahami. Sangat banyak membantu saya melunaskan kerja rumah. Apakan tidak saya perlu menguruskan satu keluarga, tiga dewasan dan empat kanak-kanak riang, mengemas rumah dan menguruskan hal-hal lain. Juga keprihatinan mertua yang melihat saya begitu sibuk, jadi memasak kini bergilir. Waktu pagi saya akan berpagi-pagi memasak untuk sarapan dan tengahari. Ini juga sekarang bergilir-gilir. Rasa sangat ringan bebanan yang dipikul, alhamdulillah atas kurniaan Allah yang memberikan saya ahli keluarga yang ringan tulang dan memahami.

Lagi seronok majikan yang begitu fleksibel, ada saya cerita tentang tugasan baru saya menyediakan perkhidmatan periklanan untuk bisnes kecil. Kerja boleh di mana sahaja, hantar tugasan pada bila-bila masa, dan juga kemudahan internet dan lap top secara percuma. Ini juga rezeki sebenarnya buat saya yang datang tanpa disangka-sangka. Juga salah satunya teknik berfikir dalam minda secara separuh sedar, sejak beberapa tahun sudah, ini sudah menjadi satu kenyataan. Ia bukan semudah A, B, C yang kalian bayangkan. Saya juga bertarung dalam pelbagai dugaan dan cabaran kehidupan sebelum impian saya ini menjadi kenyataan. Apa yang penting sekarang minda separuh sedar saya sudah sudah terbayang-bayang studio SOHO idaman saya. Sudah tentu saya akan berkongsi dengan kalian tentang impian saya yang satu ini sejak beberapa tahun sudah. Doakan segala apa yang saya citakan dan usahakan ini menjadi kenyataan. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Kesukaran dan kesabaran itulah yang menjadikan puncak kejayaan itu nikmat yang tiada nilai. Ia sangat bermakna, semakin tinggi puncak didaki, semakit kuat semangat untuk meneruskan perjalanan.

Salam perjuangan, dalam apa sahaja yang kita usahakan, pintalah kepada majikan kita yang sebenar. Gabungkan ia dengan usaha, doa dan tawakkal dan semoga perjuangan mendapat keberkatan di duna dan akhirat. Marikan kita berjuang untuk hari dengan dengan melakukan yang terbaik dalam segala perkara.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin