Monday, August 15, 2011

Bisnes kanak-kanak

Teks: http://www.masayuahmad.com/


Saya cukup seronok apabila setiap hari apabila balik dari tadika, Hakim akan buka kedai. Kedai buku, kedai runcit dan kedai makan.

Habis semua buku disusun-susun dan di mula menjual. Ada juga situasi, diselongkar satu kotak yang ada segala bekas memasak dan periuk dibuka dan katanya Hakim dan buka kedai makan. Diambilnya kuih di dapur dan diletakkan di dalam pinggan. Cekodok, jik tidak silap saya. Bagi memberi semangat kepada Hakim, mertua dengan 'sportingnya' pergi makan di kedai Hakim, makan cekodok. Meja bulat berwarna biru iaitu meja belajar dijadikan meja makan. Diatur tiga biji kerusi keliling meja.

Ia mengimbas kembali kenangan saya masa kecik-kecik. Rutinya saya dengan basikal berpagi-pagi menghantar donut, karipap dan kuih beke (bingka). Petang hari pula sebelum menjelang magrib sekali lagi saya pusing keliling kampung kedai mok doh bulat, kedai mok cik mek (tepi sungai), kedai mok doh tok mok nik (tepi pantai).

Juga karipap diletakkan di kantin sekolah. Jika ada beberapa ketul tidak habis saya akan sedekahkan kepada rakan-rakan yang pulang bersama saya.

Begitu juga ketika naik ke tingkatan dua, saya bawa nasi berlauk, nasi kerabu, bihun goreng yang dijual dikedai arwah emak. Itu kiriman rakan-rakan sekelas. Penuh beg saya dengan sarapan yang dikirim. Jual beli saya berterusan sehingga tingkatan lima.


Ketika di tingkatan enam atas, masih meneruskan berjualan gula-gula, lima biji dua puluh sen yang dibungkus dalam plastik kecil. Diketip dengan stapler. Saya juga menyertai persatuan usahawan sekolah. Kebanyakan ahli adalah teman baik, kami berjualan burger dan air. Nilai keusahawan, persahabatan inilah yang menceriakan kehidupan kanak-kanak dan dunia persekolahan.

Masuk universiti, saya masih meneruskan minat berjualan. Saya ada stok kad telefon yang bernilai RM10 hingga RM20. Mana-mana telefon awam yang melekat di dinding desasiwa, pasti di situ ada iklan, jika mahu kad telefon sila ke bili H20, heheh bilik saya lah tu.

Juga pada akhir semester, saya membeli kerongsang yang banyak. Lebih kurang 15 hingga 20 pasang. Kemudian 'pling' muncul idea di otak saya. Saya ambil satu lembar kertas, saya buat satu borang pesanan kerongsang.

Setiap orang boleh tempah kerongsang dengan membayar dahulu RM10, baki RM5 boleh dibayar selepas kerongsang sampai. Jadi modal dapat, tempahan saya banyak. Lebih kurang RM500, saya bank in kepada mak cik penjual kerongsang, kedainya di pasar Siti Khadijah.

Kerongsang saya sangat laris. Saya berjualans sehingga saya bekerja di Karangkraf. Bawah meja saya sentiasa ada kerongsang dan tudung.

Kemudian Karangkraf berpindah ke Shah Alam. Dengan pejabat baru, kantin masih belum beroperasi, sukarnya mencari sarapan.

Pling! Datang lagi idea dalam kepala. Saya nyatakan pada Lina, teman serumah untuk menjual nasi lemak dan nasi berlauk. Lina setuju dan kami berpakat RM50 seorang. Esoknya saya mengambil tempahan dahulu dari pelanggan. Ada 20 pelanggan yang mahu beli nasi lemak kami.

Esoknya awal pagi, saya mula menyusun 'nasi lemak anak dara' atas meja, jam 7, sepuluh minit kemudian sudah habis. Betapa gembiranya kami atas sambutan.

Setiap pagi berpusu-pusu teman pejabat akan ke meja kami mendapatkan nasi lemak. Dari jauh kadang-kadang kedengara "Ayu, simpan nasi lemak satu'! Jarang benar tidak habis, kalau tak habis satu dua saya sedekahkan sahaja. Alhamdulillah juga nasi lemak saya kekal enak sampai ke malam.

Berakhir episod nasi lemak selepas Lina kahwin, saya buat seorang diri dan kemudiannya selepas sudah berhenti ia adalah kenangan terindah dalam catatan kehidupan saya.

Apa seterusnya selepas ini, sudah tentu saya menulis buku dan ebook seberapa banyak yang boleh. Takkan tulis sahaja, sudah tentu mahu kedai juga. Kedai buku maya saya sudah bermula dengan jualan ebook dan buku Jana RM Dari Rumah. Saya mahu lebih dari itu, sekarang sedang berusaha ke arah itu. Doakan saya. ;D

Salam kasih sayang

http://www.janawangdirumah.com/

3 comments:

Wan Anie said...

Kagum saya dengar cerita bisnes Mas memang kalau dari keluarga bisnes, pergi ke mana pun boleh berbisnes :)

Saya pula bukan dari keluarga bisnes, cuma ada sebelah ibu saudara dan bapa saudara sahaja.

Masayu Ahmad said...

wan anie

tak adalah bisnes besar, bisnes skala kecil sahaja wan,

wanita dulu-dulu suka berniaga, nasi berlauk, kuih muih,

wan sudah sukses sudah ada kedai sendiri ;D

MamaNasih said...

Teruskan usaha K Mas. Moga terus sukses.
Ore Kelate suko nnego.. ;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin