Wednesday, August 3, 2011

Catatan 3 Ramadhan

Teks: http://www.masayuhmad.com/

Alhamdulillah semalam saya agak lemau, hari ini sudah kembali bertenaga dan rasa semakin sihat.
Untuk hari ke 3 berpuasa Hakim belum berjaya lagi berpuasa.

"Ibu Hakim sorang je makan, Zain puasa ibu," Hakim memberitahu.

"Dah tu bila abang mahu puas," tanya saya.

Hakim tidak menjawab sebaliknya tukar topik pula. Saya meneruskan usaha saya.

"Kalau abang puasa Allah sayang abang, ibu pun sayang abang, semua orang sayang abang," pujuk saya lagi.

" Dahlah ibu, Hakim penat ni," cuba untuk mematikan topik tentang puasa.

Malam tadi, saya sekali lagi berusaha memujuk.

"Siapa nak sahur,"

"Nak, nak, nak," jawab Arif dan Aiman beriya-iya, memang semangat tapi masa kejutkan sahur, semua tak boleh buka mata.


Hakim sudah mamai, dalam keadaan minda separuh sedar. Matanya hampir lelap.

"Abang nak sahurkan esok,"

Angguk.

"Abang nak puasakan esok, kalau abang puasa ibu bagi duit raya banyak-banyak,"

Angguk lagi dua kali.

Dinihari lebih kurang jam lima pagi saya kejutkan Hakim.

"Bang-bang bangun, nak sahur dan puasakan hari ino,"

Angguk.

"Ya lah bu,"

Badan dengan mata masih tertutup, bergerak kiri dan kanan. Saya tarik perlahan. Hakim bangun.

"Mahu kencing dahulu ibu,"

Saya menamkan Hakim, kemudian berpimpin tangan ke dapur. Atuk, Mok dan ayah sudah ada di meja makan.

"Hakim nak nasi?"

Geleng

"Nak supu?"

"Nak milo je," jawapnya ringkas.

Saya membancuh milo kosong suam. Dia minu,. selesai terus ke bilik tidur sambung semula lena.

Pagi ini ketika bersiap ke sekolah,

"Abang puasa kan,"

" Ya lah bu, Hakim nak banyak-banyak duit raya macam Zain,"

Apa-apalah janji Hakim dapat mula berlatih puasa, setengah hari sudah cukup sebagai permulaan.

Lega hati saya sebagai ibu, apabila Hakim sudah makan pujukan. Jika tidak dia akan menangis, menarik muka dan membentak jika saya mula buka tajuk 'sahur' dan 'puasa'. Alhamdulillah.

Sahur hari ke -4 ringkas sahaja, tomyam campur dan ikan terubuk goreng.

Menu berbuka hari ke-3 agak banyak pula, ikan terubuk goreng, ikan bakar cicah air asam, ikan patin masak tempoyak. Ada manis taik itik dan buah tanjung. Ini lah kali pertama dalam hidup saya makan kuih taik itik, ia diperbuat daripada putih telur, gandum dan daun pandan.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin