Monday, August 8, 2011

Ramadhan 7 dan 8

Teks; http://www.masayuahmad.com/

Alhamdulillah hari ini sudah masuk hari ke 9 kita berpuasa bersamaan 9 Ogos 2011. Alhamdulillah juga puasa kali ini rasanya lebih baik berbanding tahun lepas. Puasa tahun lepas saya dalam keadaan mabuk-mabuk, kerja rumah banyak terbengkalai, kali ini alhamdulillah walaupun menyusu badan masih kekal cergas, juga berat badan semakin turun.

Menu berbuka Ramadhan 7 saya masak sup tulang, kerabu sare, ikan siakap goreng, ada akok, air kelapa muda. Menu berbuka semalam iaitu Ramadhan 8, saya masak sekali lagi ikan patin tempoyak, daging goreng kunyit campur brokoli dan carrot, tembikai, ada juga buah tanjung, tapai pinang, teh o panas tidak lupa kurma. Pagi tadi sahur udang goreng kunyit, tembikai, patin masak tempoyak, saya hanya makan nasi dan udang sahaja, itu sudah mencukupi. Pagi ini goreng nasi udang untuk kanak-kanak riang.

Eh, nampak macam catatan saya di atas seperti banyak lauk pula kan. Nampak memang banyak, tetapi ia citarasa berbeza setiap orang, contoh orang A hanya makan lauk A, orang B makan lauk B, jadi jika kumpul jadilah banyak.

Tip memasak semasa bulan puasa

1. Bersihkan bahan mentah terlebih dahulu dan simpan siap-siap di dalam peti sejuk. Jadi ketika hendak masak semua sudah ada, tinggal lagi hanya kupas bawang iaitu bahan asas sahaja.

3. Kisar bahan-bahan seperti cili kering dalam stok untuk satu minggu. Jika ada masakan jenis goreng-goreng hanya guna sahaja.

4. Pastikan kedudukan makanan di dalam peti tersusun, makanan yang lama dibuang, bekas biar bersih, jadi ia menjadi satu terapi apabila memasak semua bahan sudah ada dan tidak ada stok lama yang bersumbat-sumbat di dalam peti ais.

5. Jika ada satu menu utama memasak, masak awal, contohnya antara jam 3.30 hingg saya sudah siapkan dahulu jenis menu utama contohnya sup tulang, patin tempoyak, tom yam. Menu tambahan saya mula jam 6, berselang seli dengan kerja rumah yang lain, masak nasi, goreng ikan.

6. Sambil memasak terus basuh peralatan seperti periuk, mangkuk, bekas dan segala perkakas yang berkaitan. Apabila semua sudah tersejat air, simpan terus dan susun, Jadi bekas tempat letak pinggang mangkuk yang sudah dibasuh kosong. Apabila selesai berbuka, tinggal lagi pinggan kotor sahaja, jika anak-anak sudah besar, jadi mereka boleh basuh sendiir dan susun.

7. Amalkan berbuka dengan kurma, buah dan air suam. Tunaikan solat dan kemudian barulah makan makanan berat. Ini sangat membantu suri kekal bertenaga untuk menguruskan kerja rumah dan badan juga lebih sihat. Selalunya kita terus menyumbat dan melantak pelbagai makanan sehingga penuh perut dan badan sudah letih untuk meneruskan aktiviti ibadah.

Selamat berpuasa

http://www.janawangdirumah.com/

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin